SJØMANNSKAP

LUKEPARKERING: Manøvrering med to ror skaper nye utfordringer.
FORNØYD: Dag Olav Tangen valgte hekk- og baugpropell for å være tryggere under havnemanøvre.
TRANG BÅS Tangen ønsker å ligge med hekken inn, selv om det er mer krevende. I en trang plass må båten svinges inn på plass. For båter med bred hekk er dette mer krevende. Her er vinden også mot skrogsiden som vrir baugen ned. Med baugpropell kan ...
SVINGRADIUS: Båter med to ror krever mer plass for å svinge, fordi båten må ha fart fremover for at rorene skal ha effekt. Med sidepropeller vrir den seg rundt på femøringen.
FENDRING: En del av tilleggingen er å sette fenderne på riktig sted med riktig høyde.
LØKKE: Dag Olav Tangen beuker en lastestroppløkke som han legger rundt pullerten med en spristake.
BAKKING: Båten med to ror bakker bedre, men er også bredere i hekken. Det gir redusert spillerom.

Manøvrering med to ror

SEILmagasinet ble med Dag Olav Tangen ut med hans Jeanneau Sun Odyssey 440 for å undersøke forskjellene på å manøvrere med og uten hjelpepropeller.

Publisert Sist oppdatert

44-foteren er Dag Olav Tangens tredje båt fra Jeanneau. Den første var en Sun Odyssey 36i som ble byttet ut med en Sun Odyssey 42 DS. Fjoråret ble hans første med 440. Båten ble brukt mye, med allerede mer enn 1500 nautiske mil utseilt.

– Jeg blir ikke yngre med årene. Det er enklere å eie en ny båt. Det blir mindre plunder og vedlikehold, mener Tangen.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER