Larsen fikk prmie for beste par. (foto: privat)
"Honningpupp II" forsynte seg grådig av premiebordet.
Det interkontinentale mannskapet på "MAD" fikk premie for sin innsats for miljø og samfunn.
"Serenity" vant klassen. Skulle de også vunnet overall?

Bittersøte premier til norske ARC-seilere

Anne Lise og Ståle Larsen måtte opp på podiet to ganger i Rodney Bay under gårsdagens premieutdeling. Første gangen for andreplassen i klassen, så for beste parprestasjon. Men mørke skyer la en demper på seiersstemningen for mange.

Publisert Sist oppdatert

BESTE PAR: Anne Lise og Ståle Larsen, her fotografert i Las Palmas før start. alle foto: Linn K. Hansen.

ARC-premieutdelingen ble en fest for de norske seilerne, med flere blant de beste i klassene.

At norske "Serenity" overraskende mistet seieren til fordel for en annen båt mener mange er et resultat av at enkelte båter har jukset med antall motortimer.

"Viking Crusador"s Anne Lise Larsen skriver følgende på mail til Seilas søndag kveld:

Etter en vel gjennomført ARC av alle norske båter er det premieutdeling lørdag 18.desember, hvor norske båter markerer seg godt på podiet. "Serenity" henter 1. premien i klasse E, "Dina fra Os 2. i klasse F,"Rikaros"  3. i klasse C og i klassen båter over 60 fot blir "Godot" nr 2.

Premiedryss til "Puppen"

Vi har seilt i klasse H, og her forsyner den 32 fots "Honningpupp II" seg godt av premiebordet:   3. i klassen, ”Best family performance”, beste foto på ARC’s nettside fra livet om bord, og minste båt.

Vi får 2. premie i klassen samt 1. plass for ”doublehanded crew”. I tillegg premieres "MAD" (”Make A Difference”) for ”Services to the humanity & enviroment” – veldig bra premiefangst av et lite land som Norge!

Mistenkelig lite motorbruk

En mørk skygge ligger likevel over vinnerlisten, skriver Larsen.

– Mange båter har registrert at det har vært uærlig innrapportering av motortimer, det vil si egenerklært motortid skal innrapporteres og legges til totaltiden.  Mange seilere fra flere nasjoner mener at blant annet at den utropte vinneren overall og i klasse H – en meget tung, 25 år gammel båt - flere ganger underveis ikke har kunnet seile fem-seks knop i vind på to-fire knop over flere døgn og oppgitt 0 motortid, sier Larsen.

Vil ikke protestere

Også andre på listetoppen er ifølge Larsens observert i god fart uten vind og 0 motortimer. En dialog om dette med ARC har ikke nådd frem.  Å begynne med offisielle protester (som koster £ 300.-) er heller ikke noe man ønsker å gjøre i en sosial regatta.

Ifølge nordmennene er det mange langs bryggene som utroper "Serenity" som den moralske ”overall”-vinner og "Viking Crusader" som vinner av klasse H.

–Forøvrig har det vært en flott opplevelse med ARC og vi ønsker å gratulere "Serenity" og de andre norske båtene som har gjort en meget flott innsats i ARC og bør være meget stolte av sin langturinnsats, sier Larsen.

Manglet bevis

Andrew Bishop skriver på vegne av ARC til Seilas at han mottok flere henvendelser angående det man mente var uriktige rapoprteringer for bruk av motor, men ettersom det ikke ble protersert offisiellt ble heller ikke henvendelsene fulgt opp formelt.

– Jeg tok likevel henvendelsene seriøst og undersøkte også saken på uformelt grunnlag av egen interesse, sier Bishop, som undertstreker at de ikke fant noen bevis på at båtene hadde jukset.

– Egenerklæringen skal undertegnes av alle voksne om bord, så hvis den er uriktig vil det si at alle voksne om bord er med på løgnen, sier Bishop, som trekker  frem at den eneste muligheten man har til å kunne kartlegge bruk av motor er folks egen samvittighet. Bishop sier samtidig at ARC vil se på om man kan utvikle bedre  og sikrere måter for måling av blant annet motorbruk i fremtidige seilaser, blant annet ved at alle båter vil måtte føre en daglig logg over bruk av motor.

Se her for alle resultater