Så kom vinden til Blue Cup
De sveitsiske seilerne rakk et bad før middag i Emioni- 22 grader i vannet.
Så kom vinden til Blue Cup
Øystein Svendsen og mannskapet.
Øystein Svendsen & co.
Så kom vinden til Blue Cup
Ermioni havn.
Vinden kom etterhvert, men de var stille frem til start.
Så kom vinden til Blue Cup
Finnmarkingene med egen båt.
Så kom vinden til Blue Cup
Ut fra Poros.
Starten har gått.
Marianne Nilsen og Øystein Svendsen om bord i "Epoliti"- Oceanis 50.

Så kom vinden til Blue Cup

Etter to DNF-seilaser for samtlige Blue Cup-deltakere var dagens friske bris kjærkommen.

Publisert Sist oppdatert

FINE FORHOLD: Øystein Svendsen på vei ut fra Poros i dag tidlig.

Ermioni;

Både gårsdagens etappe og mandagens etappe måtte avbrytes som følge av at ingen av de 45 båtene nådde mållinjen innen makstiden. Til tross for sol og flott høstvær bemerket flere av deltakerne at heller kunne tenke seg en avkortet bane isteden for å ende opp med to dager uten resultater.

Dagens bris var derfor ekstra kjærkommen, og begge etappene ble avviklet under perfekte forhold.

 

Seilasen fra Poros til Ermioni ble delt opp i to etapper på 8 og 11 n mil, hvor mållinjen i den første også fungerte som flying start for den andre seilasen. Ettersom båtene ikke startet samtidig på den siste etappen er det kun tid og LYS som vil avgjøre vinneren her, noe som skaper et ekstra spenningsmoment foran kveldens premieutdeling.

 

Stavanger-dominans

Flesteparten av de norske seilerne som deltar i Blue Cup er fra Stavanger-området. Dette er i stor grad stavangermannen Øystein Svendsen fortjeneste. Som agent for arrangøren Vernico Yachts i Hellas har han deltatt i 15 av de 21 utgavene av Blue Cup så langt.

– Det begynte med at jeg ble spurt om å være skipper i 1997. Interessen var derfor fanget, og etter dette begynte jeg å markedsføre seileruken, forteller Svendsen, som ved siden av å seile First 36,7 og Dufour 40, også startet charteragenturet Seven Seas Yachts i Stavanger i 2002.

 

Regatta med charterbåter

I år har han leid ut 17 av de 20 Beneteau-båtene som seilas av nordmenn i Blue Cup. Og interessen for regattaen har vært økende de siste årene.

– Selv synes jeg dette er en genial regatta, i den form at man konkurrerer på lik linje uten spinnaker eller gennaker. Mange av oss seiler jo en del hjemme og flere er habile regattaseilere, sier Svendsen, som samtidig innrømmer at overgangen fra det til å komme hit og seile rene charterbåter gir andre seiltekniske utfordringer enn man er vant til hjemmefra.

Se flere bilder ved å klikke på lenken under.