Mye å hente for byer som seilsportsdestinasjoner

Byer og regioner har nå sett mulighetene for å drive destinasjonsmarkedføring ved i sikre seg seilsportsarrangementer. Temaet vakte stor interesse under gårsdagens konferanse i Estoril.

Publisert Sist oppdatert

En av programpostene på gårsdagens World Yacht Racing Forum i Estoril, Portugal handlet om hvordan byene kan bruke seilsport som en del av markedsføringen av næringsliv og turisme. Paneldebatten ble ledet av OCThird Poles styreleder Mark Turner og i panelet satt folk fra Estoril, Andalucia og Oman samt Robert Datnow fra the Sport Consultancy, ansvarlig for å velge anløpshavner for Volvo Ocean Race.

Mark Turners selskap driver båte Extreme 40 serien, en helkommersiell regattaserie laget for å markedsføre arrangørene, og Barcelona World Race som har fått sitt navn etter hovedsponsoren, nettopp Barcelona. Han kunne fortelle hvordan OCgruppen skreddersyr sine arrangementert for byene og legger inn elementer som skal skape mest mulig folkefest, med konserter, nattseilas i flombelysning og andre aktiviteter for å trekke et stort publikum. Han har åpnebart lykkes. Nå står arrangørbyene i kø for å sikre seg en del av Extreme 40 kaken, og de betaler gledelig de €500.000 det koster å få et slikt arrangement.

Sammenlignet med golf og tennis er seiling fremdeles billig, og selv om medieinteressen er større for disse, er den direkte publikumsdeltakelsen sammenlignbar. I kriserammede Spania og Portugal skulle man tro det var lite penger til slikt, men turistsjefene vurderte arrangementene forretningsmessig og understreket at det i dårlige tider var desto viktigere å velge de gode prosjektene, og da sto seiling seg godt, mente begge. Almeria er inne i en tre års kontrakt som arrangør av Extreme 40 serien, mens Lisboa er besøkshavn i det neste Volvo Ocean Race. 1.2 millioner mennesker besøkte St. Malo da Route du Rhum sartet her tidligere i høst.

Også Oman har valgt å satse bredt på seiling. I ren statlig regi har man igangsatt opplæring av seilere fra nybegynnernivå etter oppskrift fra RYA i Storbritannia. Private sponsorer er etter hvert kommet inn, men prosjektet hadde ikke latt seg realiasere uten initiell offentlig støtte. Nå skal Muscat i Oman arrangere den første regattaen i 2011 Extreme Series der landet også stiller med egen båt. Oman er ikke redde for å lære av andres suksess. I 2011 arrangeres «Arabia Rundt» etter mønster fra «Tour de France en Voile» og man regner med 6-10 båter i Farr 30, blant dem vinneren av Tour de France. Oman har også finansiert og bygget en 100 fots trimaran og engasjert Sydney Gavignet til å lære opp lokale seilere, som på kort tid har nådd et forbløffende nivå. Alt dette for å bygge opp landet som turistdestinasjon.

Robert Datnow bekreftet at mer enn 70 havner hadde søkt om besøk av Volvo Ocean Race i 2011-12 . Oslo var en av dem. Allerde er det byer som sonderer mulighetene for den neste regattaen i 2014-15. En rapport utarbeidet av konsulentselskapet Deloitte bekrefter og understreker interessen. Global medieomtale, økonomisk løft, politiske og sosiale gevinster, business to business muligheter samt destinasjonsmarkedføring er viktige elementer,