FRA TELEMARK: "Jageren" med Gjermund Jamtveit ligger på 9. plass i sin klasse. Foto er fra Kragerø i sommer.
GA SEG: "Nederlandske "Marisja" har som flere andre brutt.
KLART FORAN: Italienske "Berenice" har drøye 500 nm igjen.
HALVVEIS: "Leahnis" venter på at passaten skal komme for å bli.

Kommer, kommer ikke...

First 44,7 «Serenity» ligger helt i tet i cruising-klasse E i Atlantic Rally for Cruisers (ARC).  Men fortsatt venter bergenserne på vinden som de ikke lenger tør å si navnet på..

Publisert Sist oppdatert

I TET: "Serenity" ligger fortsatt godt an, men savner passaten. Alle foto: Linn K. Hansen.

First’en med Fridtjov Bergmann fra Bergen ligger som nummer én i klasse E, med Ovnien «Jageren» som neste norske båt på niende plass i klassen.

I sin siste rapport datert 3. desember skriver «Serenity» at de i går for det meste seilte 240 grader i lette vinder. Utpå dagen dreiet vinden litt og de fikk en del timer med flott gennaker seiling, god fart i forhold til den lette vinden.

Motornatt

– På kvelden fikk vi noen squall, vinden var iferd med å løye. Vi prøvde å dra nytte av litt sterkere vind i utkanten av squallene, og det gikk bra helt frem til kl 22.00. Da kom det en squall som drepte all vind og farten sank til 0,01 knop. Og det er veldig lite når man skal seile over hele Atlanterhavet! Dermed ble det fem timer for motor i løpet av natten, skriver gutta i bloggen sin.

 

I 03-tiden tiden nærmet nordmennene seg et nytt lavtrykk, som var såpass kraftig at demåtte måtte sette tre rev. Lavtrykket strakk seg over 12 nm, men bød også på god seilvind i de to timene «Serenity» det varte.

– Vi fikk samtidig skikkelig høljeregn, selv i bergensk målestokk, kommenterer bergenserne.

Kommer vinden i dag?

– Nå smyger vi oss av gårde for styrbord halser  tre-fire 3-4 knop. Kurs siste døgn har vært 240 grader, vi måtte endre kurs for en halvtime siden. Vinden var fra 300 grader nettopp, og har akkurat dreiet til 330. Håper vinden holder til litt utpå dagen, for da skal vinden med navnet vi ikke lenger tør si høyt komme, avsluttes dagens blogg.

«Leahnis» halvveis

I klassen F ligger «Dina fra Os» og «Leahnis» på henholdsvis 3. og 5. plass.  I Klasse H ligger "Viking Crusader" på 3.plass, med "Sjarmen" fra Hvaler på 4. og ARCs minste, Comfort 32  "Honningpupp II, "på 6. plass.

"Leahnis" forteller i gårsdagens blogg at de onsdag våknet vi til passaten, som dabbet litt av igjen.

–Vi hadde god fart og god kurs igjennom natten, men våknet til stille hav i dag og et hav av squals på alle kanter.. Så det var bare å skalke alle luker, og på med motoren for å holde styring dersom vinden ble for kraftig.. Det kom MYE vann fra himmelen, men ikke stort med vind så vi satte seil igjen.

Lille Leah har imidlertid funnet seg godt til rette, og stortrives med badebassenget sitt i cockpiten i den 42 fots Bavariaen, hvor alle nå håper på mer vind slik at de kan kruse  siste halvdel av turen.

– Vi kan i dag krysse av for at vi har utseilt like mange nautiske som det vi har igjen til mål, så vi er vel halvveis.? Håper det går litt raskere slutten av turen, for dette har gått litt tregt, skriver «Leahnis» og krysser fingre og tær for en sterk og stabil passat rett rundt hjørnet.

Swan 80 først

Klart først av seilbåtene ligger «Berenice», en italiensk Swan 80. Den har kun 519 nm igjen til mål og stiller i klassen for inviterte IRC racing-båter. Den første båten, «Wind Horse», som er en motorbåt er allerede gått i mål.

Flere brutt

De lette vindene har medført at flere båter har brutt seilasen, ved enten å gå tilbake til Kanariøyene eller avsluttet seilasen opå Kapp Verde-øyene utenfor Senegal. I cruisingklassen har fem båter av forskjellige årsaker brutt ARC-seilasen, deriblant norske Solbolla. Årsaken var at den norske Hanse-båten  innså at de ikke ville rekke frem til Karibia i tide, til tross for at båten fungerte perfekt og de lå godt an.

Også i Racing-klassen har to båter brutt, deriblant nederlandske "Marisja" og "British Solider". Sistnevnte gikk til Kapp Verde med ødelagt rigg.

I dag måtte også svenske "Wind of Gotheburg" assistere britiske "Let it be" etter at sistnevnet fikk problemer med dynamoen og dermed ikke får ladet batteriene.