Kjell-Olsson fra Sverige må betale norsk moms på sin seilbåt.
Ingjerd Schou (H)

Tollsaken: Åpent brev til samferdselsministeren

Det har vakt betydelig oppsikt både her hjemme og i utlandet at de svenske seilerne som hadde lagt igjen båten i vinteropplag i Norge, ble dømt til å betale både moms og HK-avgift. Nå har Ingjerd Schou (H) på ny tatt saken opp i Stortinget og bedt samferdselsministeren om svar.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Olsson ville oppleve Nord-Norge og Lofoten i sin Elan 333, men turen kostet dem 330 000 kroner i moms. Saken kan skremme utenlendinger fra å besøke Norge med båt.

Oslo Tingrett dømte nylig det svenske paret som hadde lagt sin turseilbåt i vinteropplag i Nord-Norge til å betale både moms og HK-avgift. Paret var ikke kjent med de norske tollbestemmelsene og handlet i god tro. De skulle fortsette sin lange seiltur videre nordover sommeren etter, slik mange andre utlendinger hadde gjort før dem. De syntes derfor det var blodig urettferdig at de ble krevet for både moms og HK-avgift og skulle punge ut med ca. 300.000 svenske kroner for sin villfarelse. Svenske jurister mente paret hadde retten på sin side. Derfor nektet de å betale og så optimistisk frem til at saken skulle kom opp i Oslo Tingrett. Resultatet ble at kravet fra Tollvesenet opprettholdes, og i tillegg må paret dekke juridisk bistand.

Les: Svensk seiler tapte tollsak

Båtforbunder reagerer

Blant de mange som har reagert kraftig på denne dommen er Kongelig Norsk Båtforbund. Forbundets generalsekretær, Jan Syvertsen, har fulgt opp saken overfor Høyres stortingsrepresentant, Ingjerd Schou. Hun har nå sendt brev til samferdselsministeren og bedt ham svare på hva som kan gjøres for at denne dommen ikke skal skremme utenlandske båtturister fra å besøke Norge.

Schou innleder sitt brev med følgende:

– I lys av at flere båteiere dokumenterer en forskjellsbehandling mellom nordiske og europeiske land og Norge av tollbestemmelser for båter som overvintrer for å fortsette sommerturen året etter, vil statsråden justere bestemmelsene eller innføre unntak for slike tilfelle, alternativt ettergi straffetoll?

Avslutningsvis skriver Ingjerd Schou i brevet til samferdselsministeren:

– En dom i Oslo tingrett gjør det klart at Toll- og avgiftsdirektoratet selv misforsto tolltariffen da det fattet vedtaket om toll på N. N båt. Finansdepartementets jurister greide imidlertid å grave frem en annen paragraf: N. N. hadde oversittet den såkalte ettårsfristen med fem dager! Dermed måtte han betale likevel. Behandlingen av N. N. illustrerer at ulike ordninger har motstridende interesser og målet om å få flere turister til Norge faller på stengrunn.

Ingjerd Schou tok opp saken i høst, men Finansminister Sigbjørn Johnsen vil ikke lette de rigide tollreglene. Les: Ingen nåde for kanadiske seilere.

European Boating Association og Nordisk Båtråd er svært opptatt av ulike behandling av båteiere som i denne aktuelle saken som oppfattes som prinsipiell. Nordmenn og andre som reiser over flere sommere, som N.N., i våre naboland, behandles ikke slik.

Staten bruker inneværende år 251 millioner kroner gjennom Innovasjon Norge for å markedsføre nasjonen som reisemål.

Les også: Naboland overser reglene