Enklere og grønnere seilglede

Sammen med ZDF har den franske båtbyggeren Jeanneau brukt over 40 millioner euro på å utvikle et system som gjør seilbåter enklere å manøvrere og helt uavhengige av motor.

Publisert Sist oppdatert

OVER: Enklere i havn. Det nye systemet til Jeanneau gjør det mindre stressende å legge til.

Pressemelding;

Hybridseilbåtene, som lader batteriene ved hjelp av propellen, kommer i løpet av ett års tid. Den nye manøvreringsløsningen kan leveres på større Jeanneau-seilbåtene til våren. Begge systemene utnytter et nytt seilbåtdrev med en propell som kan svinges 360 grader under bunnen av båten.

Lydløs batterimotor

Kunder som velger hybridsystemet får en lydløs og ekstremt miljøvennlig båt. Dieselmotoren blir en nødmotor. Når båten seiler, snur man propellen mot vannstrømmen. Den driver propellen rundt. Mellom propellen og dieselmotoren er det montert en kombinert generator og elektromotor. Hybridbiler virker på samme måte, men en propell som går rundt hele tiden gir mer strøm enn en bil som bare lader i nedoverbakke. Generatoren lader avanserte Lithium-batterier som er montert i kjølsvinet. Langturseilere som er avhengig av strøm til navigasjonsutstyr og radar trenger ikke kjøre motoren for å lade batteriene under veis.

- Alle båtene til Jeanneau leveres nå med seilbåtdrev. Det er en enklere og mer effektiv løsning enn den konvensjonelle motorinstallasjonen med en lang aksel mellom motoren og propellen, sier Jeanneau-importøren Peter Heitmann.

Propell-generatoren kan eventuelt også kombineres med solcellepaneler på båtens hyttetak.

Joysticken overtar

- Å manøvrere større seilbåter i trange havner med mye vind og strøm krever en dreven skipper med lang erfaring. Mange kjøper seilbåt som alternativ til landfast hytte. Det tar tid før de blir flinke til å gjøre havnemanøvrer og føler seg trygge under vanskelige forhold. 360 Docking gjør at de kan styre båten nøyaktig dit de vil ved hjelp av en følsom joystick, forklarer Heitmann.

Fra joysticken går det signaler til en datamaskin. Den har full kontroll med seilbåtdrevet og baugpropellen. Ved å kombinere kreftene fra de to enhetene og svinge på drevet, kan båten flytte seg sideveis og rotere 360 grader rundt sin egen akse. Med 360 Docking blir det enklere å ”lukeparkere” en 57 fots seilbåt enn en vanlig personbil. Mannskapet trenger ikke stresse med fortøyningstau og fendere fordi skipperen kan få båten til å ligge helt stille ved brygga så lenge hun eller han vil - uavhengig av vær og vind.

Jeanneu og ZDF har jobbet med utviklingen av systemet i flere år. Etter at man var fornøyd med teknologien, ble 360 Docking testet lenge og grundig.

- Vi vet at det er et robust, driftsikkert system. Som den første forhandleren i verden har vi allerede solgt en båt med 360 Docking. Offisielt presenteres og demonstreres systemet for første gang på båtutstillingen i Cannes i september, forteller Heitmann.