Glenn lager lapskaus.
Ny gennaker.
Delfiner mellom Shetland og Færøyene.

Rekordraskt til Færøyene

«Memento Mori» er kommet til Færøyene. Dit burde flere nordmenn seile, mener skipper Ketil Christensen.

Publisert Sist oppdatert

TIDLIG MORGEN: Landskap ved Yell sound, Shetland, kl 0400. Fotos: "Memento Mori".

Bergensbåten «Memento Mori» er på vei til Grønland. Nå har  de nettopp ankommet Færøyene. Her er siste reisebrev:

Vi seilte fra Lerwick Shetland ca kl 20 00 mandag kveld - strømmeldingene (som forøvrig er alfa omega både på Shetland og Færøyene) viste at ca kl 02:00 ville det være fine strømmer gjennom Yell Sound mellom de store øyene på Shetland. Med ca 20nm fra Lerwick til innløpet til Yell sound var 20:00 passelig til at vi kunne kjøre rolig avgårde i fem knop og spise middag underveis. Havsuler, havhester og tilogmed de store selene utenfor Lerwick havn fulgte med da vi kjørte ut av havnen i åttetiden.

Strømmene på Shetland og Færøyene spøker man ikke med - vi kjørte motoren på ca 2000 omdreininger, dvs ca fire knop i vanlig farvann. Med strømmen gjennom Yell sound logget vi 10.2 knop!

Ustyr så det holder

Vi har mye utstyr, sannsynligvis mer enn de fleste. Fullt dykkerutstyr for to, massevis av fotoutstyr, filmutstyr med sine respektive tripoder, undervannsfilmustrt, kommunikasjonsutstyr og sikkerhetsutstyr som ikke er blant det vanlige - flere tonn, og flere kubikkmeter.

Etter Shetland har vi enda mer. I tillegg til flere hundre bokser boksemat, tørrmat, kaffe, ris etc - har vi fått vår nye North sail G1 gennaker på rull - et seil vi kommer til å skrive en omfattende testrapport for seilas.no for senere i år. At dette er en ny og interessant type utstyr for mange (og særlig short-handlere) seilere er tydelig - mens vi holdt på å montere utstyret kom folk fra alle de omkringliggende seilbåtene og lurte på hva det var vi hadde. Vi vil skrive mer om dette senere .

God bør

Ved avreise fra Lerwick var det omtrent vindstille - og det var da også meldt. Utover natten kom det seg opp i omtrent 10 knop vind fra nordøst- ideell retning og styrke for å teste vår nye gennaker i soloppgangen utenfor vest-shetland, på kurs 290 grader vest. Vi heiste seil ved runding ut av Yell Sound kl 0600- værmeldingen var NNE bris, økende til frisk bris for hele distansen, dette var også 100 prosent det vi fikk.

Vi satte opp to timer på, åtte timer av på vaktskjema, men det var ikke noe vi fulgte slavisk - på grunn av de flotte forholdene, den store farten (stort sett rundt syv knop m gennaker) og den gode hvilen vi hadde fått i Lerwick var det stort sett alltid minst tre som var oppe. Hvis noen hadde vakt men lå nede og sov gikk vi ikke og vekket dem før noen av dem som var oppe ble trøtte. Systemet fungerte fint. Etter kun 13 timer var vi allerede halvveis mellom Lerwick og Torshavn!

På seilasen fra Shetland til Færøyene hadde vi kun to problemer - det ene var at webastoen for første gang på noen uker ikke fungerte i det hele tatt. Det andre var at gennakern holdt på å slite gennaker/spinnakerfallet i to på grunn av slitasje i toppen av masten. Dette er en svakhet i designet, Z-spar sine rigger på sun-fast 37, disse riggene er ikke designet for å seile med slike seilene i lengre perioder av gangen. Med en god harken-talje lar det seg nok fikse.

Onsdag morgen ca klokken 0600 fikk vi øye på Nålsøy, øyen med hullet - og det var et kjærkomment syn. Selv om det har vært en rekordrask, som et olja lyn og behagelig transit fra Lerwick til Torshavn er det alltid kjekt å komme frem til et så trivelig sted som Færøyene!

Nordmenn, hvor er dere?

Ved ankomst er det kun en annen seilbåt i havnen - fra Nederland. Det overrasker meg alltid at det i havnen i Lerwik er stappfullt av norske, svenske og andre nasjoners seilbåter - her på Færøyene, som er en av de mest spektakulære destinasjoner vi har innen rekkevidde fra Norge er det nesten ingen. Avstanden fra Lerwick til Torshavn er omtrent den samme som fra Bergen til Lerwick, det er lange strekket - hvorfor seiler ikke flere til Færøyene?

Jeg forstår det ikke -

Færøyene er knall!