«Ymer» på grunna i Polen
Sindre ved en polsk Trabant.
Jan Karlsen og Sindre Strömsheim Eriksen
«Ymer» på grunna i Polen

«Ymer» på grunna i Polen

Seilbåten på 19 fot har kommet så langt den kan komme opp Oder i Polen på sin vei mot Svartehavet. Vi har fått reisebrev fra gutta.

Publisert Sist oppdatert

Jan Karlsen og Sindre Strömsheim Eriksen seilte ut Oslofjorden 16. Mai på vei mot Asia i en Albin 57. Her skriver de om turen opp gjennom Polen.

Dårlige kart

Ymer la til ved Szcezcin for å bunkre, ta ned riggen og kjøpe elvekart.  Marek, den unge polske skipperen vi traff i Danmark bodde i denne byen. Han møtte opp og for en prat og hjalp oss samtidig med å ta ned riggen. Vi fant greit fram til en spesialbutikk som solgte kart. De hadde kun en tysk kartbok for nedre del av Oder og påsto at det ikke fantes kart for de øvre deler av elven. Er det mulig at det ikke finnes kart for navigasjon på Oder?  Vi fikk heller ingen sikre svar på hvordan strømforholdene var i elven. Det ble også søkt på Internett i butikken etter mer opplysninger uten resultatet.

Håpte på slep

Den lille totakteren jobber hardt med å dytte Ymer motstrøms gjennom Polen. Det blir lange og varme dager og farten er lav. Jeg forsøker å bade men finner ut at elven er for stri. Det speides etter noen å haike med. Jeg tar en runde strekk og bøy på fordekket. Sindre er fysioterapeut og er ikke videre imponert. Fordekket er lite, spesielt etter at masten ble lagt ned. Sindre er tyngre enn meg. Når han tar plass på fordekket ber jeg om at han tar det pent så ikke propellen blir tørrlagt. 

Endelig får vi øye på en båt på vei oppover Odra. Sindre står ved roret og jeg gjør klar til tauing. Håpet stiger om bord i Ymer. De stopper opp og vi bønnfaller om slep. Jeg sier at vi skal til Istanbul. Det låter litt suspekt og de to karene babler seg i mellom. Så setter de fart på båten. Få minutter senere er de vekk og vi er igjen overlatt til vår langsomhet.

Sterk strøm

Ymer ankommer byen Kostryn og er kommet langt inn i Europa. Det gir en god følelse at planen ser ut til å fungere. Målet for morgendagen er Slubice/Frankfurt on der oder. To byer på hver side av grensen. Der bør det være mulig å få kjøpt kart til den videre ferd oppover elven. Vi passerer utløpet til elven Warta som kommer østfra og fortsetter videre sydover på Odra. Elven blir smalere og det merkes umiddelbart at strømmen blir sterkere.  

For liten motor

Vi er blitt enige om at Ymer skal opp av vannet om strømmen i elven blir for sterk, så fremt vi ikke finner en sterkere motor. Etter mye leting må vi erkjenne at det ikke finnes forretninger som selger motorer i de to byene ved Odra. Elven er ikke bruk for båtliv konkluderer vi. Heller ikke i byer i nærheten har utenbordsmotor blir vi forklart. Dere må til havet. Dra til Gdansk.

Til Tyskland på handletur

Når Yamaha’n begynner å fuske bestemmer vi oss for å bytte motor. Vi velger Tyskland og setter på en Honda 5 HK fire takter. Forbedringen er merkbar og reisen forsetter mot Wroclaw. Første sluse ved landsbyen Brzeg Dolny blir en stor utfordring. Et kraftverk har tappet vann og elven er grunn. Vi forsøker å krype oss mot slusen men må gi opp etter flere grunnstøtinger.  

Transport på veien

Ved Opele ordner vi opptak av båten for frakt over til Slovakia. Det er ingen lett sak å ordne i Polen! Kran og brygger som egner seg for opptak er vanskelig å finne. Har noen kran mangler de transport og omvendt. Etter flere dager og titalls telefoner og med hjelp fra det tyske konsulatet i Opele, må vi bestille transport helt fra Warsawa. Dagen etter kommer en kar i en gammel kassebil med henger.  Brannstasjonen i Opele stiller opptaksrampe til rådighet, men til ingen nytte. Til slutt får vi tak i en gammel lastebil med kran. Opptak av båten skjer nær slusa som er eneste mulighet i området. Endelig er Ymer på hengeren, godt tilpasset med isopor vi i all hast har kjøpt hos et byggevarehus i byen.

Fakta om Oder

Polen nest største elv, etter Wisla. Strekker seg om lag 870 km fra kildene ved Karpatene i Tsjekkia til Østersjøen.

Farbar med båt fra Østersjøen til den lille byen Kozle. En strekning på om lag 783 km. De første 300 km som klasse IV (2,5 meter dybde). Deretter klasse II (1,5 meter dybde). De øvre deler av Oder har varierende dybder og strømforhold.

Elven renner fritt de nederste 643 km. De neste 178 km er sluset fram til Kozle (23 sluser). 

Nedre og dels midtre Oder er grenseskille mellom Tyskland og Polen. Store deler av Oder og Pommern var tysk inntil den annen verdenskrig. Tyskerne ble forvist over til vestsiden av elven og området ble underlagt Polen (men unntak av området ved byen Opele hvor 30% av innbyggerne har tyske aner.

Oder er hovedsakelig omgitt av vakker natur og dyreliv. Spredt bosetting i små landsbyer og noen mellomstore byer. Den største byen er Wroclaw, om lag 450 km? fra Østersjøen.

View Larger Map