En skikkelig ved- eller koksovn hører til i en gammel trebåt. Ovnen hadde slitt seg løs under siste etappe ned til Kanariøyene og skulle festes skikkelig før start.
Byssa er flyttet akterover på babord side rett ved leideren fra cockpiten. På hver side er det en god stikk-køye akterover under cockpiten.
Styrecockpiten er ikke stor, men rorkulten er i alle fall lang nok
«Thalia 1888» inngravert på messingtoppen over rorstammen.

Eldste båt i ARC

Det er stort spenn både i alder og størrelse for båtene som søndag legger ut fra Las Palmas med kurs for St. Lucia. Eldst av dem alle denne gang er den engelske «Thalia» - en 18 tonns gaffelrigget skjønnhet fra 1888.

Publisert Sist oppdatert

Las Palmas, Gran Canaria

«Thalia» er totalrestaurert av Ivan og Fe Grefferis, skipper og co-skipper på turen. Skroget som opprinnelig var bygget i alm, er nå i eik, mens mast, bommer og baugspryd er i spruce. Men selv om mye utvendig er nytt, er det meste av innredningen inntakt, inkludert gamle messingkraner på toalettet og i pantryet. Men sistnevnte er flyttet fra sin opprinnelige posisjon foran masten til babord side rett ned fra cockpiten. På styrbord side er det et lite kartbord og videre akterover på begge sider gode sjøkøyer under cockpitbenkene.

Vakker

Båtens navn er hugget inn i messingbeslaget over roret, mens byggenummer fra verftet og tonnasjen er hugget inn i en av dekksbjelkene: No 95653 Tons 11 65/100. Grefferis er ikke helt sikker på hva slags tonn det her er snakk om, for båten veier mellom 16 og 18 tonn avhengig av utstyrs- og proviantmengden om bord. Båten er listet på Nautical Maritime Museums webside. Der finnes det mer informasjon og bilder av båten.

En riktig vakker båt er dette – med flott spring og skrogsider malt gulhvite som originalt. Teakdekket er ubehandlet, men alt det lakkerte over dekk er skinnende blankt. Ekte treblokker, tauverk som ser ut som gammelt hampetau og beslag i massiv messing bidrar til at «Thalia» vekker stor oppsikt i  havnen i Las Palmas før ARC-starten.

Langkjølet

Ivan Grefferis gleder seg til turen der han og konen har fått med seg to unge karer som mannskap.  Båten er slett ikke så krevende å seile som mange ville tro; gaffelriggen er lett å reve, selv på slør og lens i mye vind. Og forut har båten en klyverfokk på rull og en mindre fokk på et indre forstag. Den langkjølte båten er svært kursstabil og rormannsjobben krever nesten ikke krefter, så alle om bord gleder seg til en frisk seilas over Atlanteren.