Det er mye moro i Las Palmas før starten. Her er sjefen for det hele, World Cruisings Andrew Bishop til høyre, under en kostymefest forleden i Las Palmas. (ARC-foto)

Med passaten over Atlanteren

I år er det flere tur-arrangører som tilbyr ulike ruter og destinasjoner. Stadig flere seilere velger nemlig tropisk sol fremfor europeisk vinter.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDE: Det hersker reneste 17. maistemning foran ARC-starten i Las Palmas.

Arrangøren av ARC, World Cruising Club, har fått konkurranse av sin grunnlegger, veteranen Jimmy Cornell. Nå i november starter tre turegattaer, eller rallies som britene kaller det, fra Kanariøyene. Først ut er ARC+Cap Verde som startet fra Las Palmas allerede 9. november. Første etappe her går til Cap Verdeøyene utenfor vestkysten av Afrika. Der blir det tre til fem døgns stopp for seilerne som får tid til å bli kjent på de tropiske øyene som er en gammel portugisisk koloni. Deretter fortsetter seilasen mot St. Lucia 19. november.

51 båter fra 12 nasjoner deltar, inkludert Norge som stiller med 10 båter i årets ARC. Sverige har åtte påmeldte, Danmark og Finland fire hver. Seilasen over Atlanteren fra Kapp Verde tar normalt tre til fire uker, så alle når frem til Karibia til jule- og nyttårsfeiring.

Cornells Odyssey

16. november starter årets «Atlantic Odyssey», Jimmy Cornells konkurrerende turseilas, fra den nye marinaen i Lancarote. Her deltar 32 båter fra 13 ulike nasjoner. Deres mål er den franske øya Martinique. Båtene er fra 27 fot til 72 fot og seilerne fra to år til 74 år.

Under overfarten skal deltakerne legge ut bøyer som i regi av UNESCO skal registrere meteorologiske data og forurensning av havet. Resultatene av dette sendes automatisk til forskningsinstitusjonen via satellittoverføring. Det vil også bli tatt vannprøver med plankton og samlet plast og annet flytende materiale.

ARC direkte

23. november går siste start fra Kanariøyene. Det er det klassiske ARC-rallyet som starter fra Las Palmas og går raskeste kurs over til Rodney Bay på St. Lucia. Også deltakerne her vil ventelig være i mål i god tid før julefeiringen i Karibia. Med normal passatvind fra nordøst tar seilasen mellom to og fire uker, avhengig av båtenes størrelse og mannskapets innsats.

Selv om ARC er lagt opp som en turseilas uten fokus på fart og rekkefølge i mål, er det også kommet til en egen klasse for nettopp regattaseilerne. Og selv blant de fleste turseilerne gjør det seg nok gjeldende en viss konkurranselyst. Etter en halv måned på havet, lengter de fleste etter fast grunn under føttene og til alle festlighetene på land.

Les om de tre norske båtene i ARC+ her.

Norden er som vanlig godt representert i årets ARC-start med 51 startende. I første start 9.11. var det også en båt fra Island, «Hugur» fra Reykjarvik. (ARC-foto)