LAS PALMAS: Havnen i Las Palmas på Kanariøyene er utgangspunktet for den kjente ARC-regattaen. I 2015 besøkte 903 langturbåter havnen, men i 2010 var det atskillig flere: 1495, ifølge tallene til Jimmy Cornell.
PÅSKEØYA: Besøket på Påskeøya er stigende og atypisk for mange havner. Men tallene er små. I 2010 besøkte 44 båter den sagnomsuste øya. I 2015 var det 79 båter der.
PANAMAKANALEN: Panamakanalen er den viktigste indikatoren på trafikken mellom Atlanterhavet og Stillehavet. Statistikken viser at 2010 er toppåret. Da passerte 1177 båter. I 2015 var det 1079 båter – 725 båter mot vest og 354 mot øst.
ST. HELENA: Pirattrusler i Det indiske hav har ført til at nesten ingen båter seiler gjennom Suez-kanalen, og flere seiler rundt Sør-Afrika. Det har resultert i økende besøk i Jamestown på St. Helena i Atlanterhavet.
NORDVESTPASSASJEN: Mildere klima fører til økt trafikk av seilbåter igjennom Nordvestpassasjen. Her ligger det flere i Dundas Harbour.
MARQUESAS: Fatu Hiva på Marquesas-øyene er et yndet og eksotisk langturmål. 397 båter besøkte øyene i 2015.
ODYSSEY: Ikke alle velger å seile alene, men deltar i noen av de fellesseilasene som fins rundt om dem. En av disse tilbudene er Atlantic Odyssey hvor det deltar mange barn. ? Det store antallet har ført til at denne seilasen blir kalt1 «Le Transat ...
VAVA U: Port Refuge i øygruppen Vava U oppsøkes også av langturbåter, og man kan jo skjønne årsaken til det.
STOR OVERSIKT: Jimmy Cornell har nedlagt et formidabelt arbeid i å kartlegge hvordan langturseilingen har utviklet seg med årene. Denne figuren vil du kunne studere nøyere og med enda bedre lesbarhet i tilsvarende sak på seilmagasinet.no. Der vil du ...

Hvor i hule havet seiler alle båtene?

Rundt regnet 8000 båter seiler til enhver tid på jordomseiling rundt om på kloden. Den anslår langturlegenden Jimmy Cornell, som har sjekket besøkstallene i alle verdens største havner. Det er en nedgang i antall båter på ca. 20 prosent siden 2010.

Publisert Sist oppdatert

Siden 2010, da jeg foretok min forrige undersøkelse om hvor i verden seilere på langtur seiler, er verden blitt konfrontert med to store fenomener som har påvirket bevegelsesmønsteret – både på kort og lang sikt.

De politiske urolighetene i Midtøsten og Nord-Afrika har påvirket såvel seilingen i Middelhavet som seilingen gjennom Rødehavet og den nordlige delen av Det indiske hav. Men mens dette er regionale effekter, har derimot konsekvensene av klimaendringene betydning for seiling over hele verden. Det globale været i 2015 ble dessuten påvirket av en forlenget periode av værfenomenet El Nino. Dette forverret ikke minst forholdene i den nordvestre delen av Stillehavet, som i 2015 opplevde minst en tyfon i hver eneste måned av året. Der er det ikke lenger noen sikker sesong å seile i – slik det var før.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER