To finish first, first you have to finish

Det er den ufravikelige sannhet og gjelder for «Groupama» som brakk masten igår fra sin ledende posisjon i feltet. Dermed kan  Volvo Ocean Race 2011/12 være avgjort.

Publisert Sist oppdatert

For mens «Groupama» med seier på den femte etappen ville ha tatt inn mesteparten av «Telefonica»s ledelse sammenlagt, kan den franske båten nå i beste fall ta 3. plass på etappen og dermed tape ytterligere poeng til spanjolene.

«Groupama» hadde bare 677 nm igjen til mål og lå 60 nm øst for Punta el Este da masten brakk rett over nederste salingshorn igår ettermiddag. Båten hadde da en knapp ledelse på 2.2 nautiske mil på «Puma» på 2. plass og med «Telefonica» 46 nm bak. Om denne rekkefølgen hadde holdt til mål, ville «Groupama» ha tatt 10 av «Telefonica«s 15 poengs ledelse. Nå vil sistnevnte øke ledelsen til minst 20 poeng og kan med det ha avgjort årets Volvo Ocean Race. Med mindre også «Telefonica» rammes av uhell, er det trolig ingen andre båter som kan utfordre Iker Martinez og mannskapet hans sammenlagt.

«Groupama» vil nå forsøke å nå Itajai med nørdrigg som settes opp ved hjelp av bakkemannskapene i Punta del Este.  Da vil den kunne holde «Camper» som har et par dagers reparasjon i havn og deretter 2000 nautiske mil igjen å seile, bak seg. Båtens reservemast ligger i Nederland og kan transporteres med fly til Itajai.

«Groupama»s mastebrudd føyer seg til skadelisten på båtene i dette Volvo Ocean Race og man må uvilkårlig spørre seg om det er måleregelen for VO70 det er feil ved, eller er det designere, båt- og mastebyggere som nå går for langt i anstrengelsene etter å spare vekt.

Volvo Ocean Race CEO Knut Frostad har uttrykt sin bekymring over at så mange båter er skadet i denne regattaen. Frostad som selv har deltatt i fire jorden rundt seilaser sier at det ikke er akseptabelt med så mange skader på båtene og at regattaledelsen nå vil gjøre sitt ytterste for at de båtene som nå er ute av regattaen kommer tilbake så raskt som mulig. Han sier også at selv om det er for tidlig å trekke bastante konklusjoner er problemstilingen av største betydning for regattaens fremtid og at man vil legge uhellene, selv om mange ikke har sammenheng, til grunn når fremtidig teknologi og regler skal vurderes.

Her er listen så langt i regattaen:

«Sanya» brøt ettape en, (delaminering, hull i baugen), etappe to (mellomvant røk ved innfestning), etappe fem (brakk roret).

«Abu Dhabu» brøt etappe en (mastebrudd) og etappe fem (delaminering av skutesiden).

«Puma» brøt atappe en (mastebrudd).

«Groupama» brakk masten på etappe fem. Fullfører under nødrigg rigget i Punta del Este.

«Camper» delaminering i baug på etappe fem, Reparares i Chile.

«Telefonica» delaminering i baug på etappe fem. Reparert i Chile.