Store utfordringer i Valencia

Store utfordringer i Valencia

Med en bane på 20 x 20 nautiske mil, tilsvarende et område på 1371 kvadratkilometer skal det mye til at vindforholdene blir like over hele banen.

Publisert Sist oppdatert

Det betyr at banevalg og tilfeldigheter kan komme til å være mer avgjørende for utfallet i de 33. seilaser om America´s Cup enn den mest avanserte teknologi knyttet til skrog og master. Trolig skulle Larry Ellison ha akseptert Alinghis forslag om å legge regattaen til Ras al Kaimah der det er stabil sjøbris.

BMW OracleTeam egen værguru Chris Bedford (USA) illusterrte forholdene på banen igår etter at den første seilasen ble avlyst og utsatt til onsdag.

- Vi hadde sørlig bris i havet som tidvis slo gjennom i startområdet. Nærmere kysten blåste det fra vest mesteparten av ettermiddagen, og til tider blåste det opptil 14 knop ved kryssmerket. På  grunn av disse to vindsystemene klarte aldri sjøbrisen å trenge gjennom og det var aldri nok vind over hele banen. Jeg mener regattakomiteen gjorde det eneste riktige i å kansellere, sa Bedford.

Bedford, som har vært værekspert under åtte America's Cup regattaer, kom med denne værprognose for onsdag:

- Onsdag ser det ut til å bli mye mer sjøgang, med swell langs kysten fra nordøst. Dagen vil trolig starte med en løyende nordøstlig vind som forhåpentligvis vil gå over til solgangsvind på ettermiddagen.

www.bmworacleracing.com

www.americascup.com

Hør Alinghis værekspert: