Søk i arkivet

BLEST: Rødfargen er borte, men det er fremdeles meldt om friske forhold under 2Star, her natt til fredag da feltet befinner seg langs svenskekysten.
BLEST: Rødfargen er borte, men det er fremdeles meldt om friske forhold under 2Star, her natt til fredag da feltet befinner seg langs svenskekysten.

Raymarine 2Star 2019Tøff og raskt for shorthandedseilerne

Frisk vind og mye stikk i skjøte opp og ned Svenskekysten i regattaen som nå seiles uten stopp. Det blir et speedrace hele veien.

VÄDERÖARNA: Mest vind
langs svenskekysten natt til fredag, men det vil være mer
vind ved Jomfruland fredag kveld.

VÄDERÖARNA: Mest vind langs svenskekysten natt til fredag, men det vil være mer vind ved Jomfruland fredag kveld.

Mens svenskene feirer midsommarafton fredag, vil shorthandedseilerne sloss mot liten kuling i fra sørvest. Arrangørene har lagt banen etter værforholdene, som vil gi en kort kryss til Færder, og så lang og rask fokkeslør helt til Marstrand for de største båtene. 

Det blir en lang seilas som kan bli tøff for båt, seilere og autopiloten. Skarp slør krever intens justering av storseilet, og er krevende for rormannen. De fleste må nok håndstyre store deler av regattaen. 

Lange strekk

Med banevalget og værmeldingen som er meldt, så blir det en intens regatta hvor det blir mest trikkekjøring, uten de store valgmulighetene. Det blir sol og frisk, til dels kraftig vind hele veien, og vinden vil stort sett ligge fra sydvest, i hele området. 

Det er påmeldt 39 båter, fire i Are Wiig-klassen hvor Are Wiig vil seile i en Fenix. De skal seile en bane på 180 nautiske mil. Det er 18 båter i den minste NOR Rating-klassen, og 17 i den største klassen, som skal seile bane på 210 og 255 nautiske mil. 

Slik blir regattaen, etappe for etappe

Det blir en rolig start fra Hankø torsdag morgen, Sønnavinden vil bygge seg opp mens båtene krysser mot Tristeingrunnen. Båtene vil rundt middag (kl.13:00). Ved runding er vinden fremdeles fra sør, og blir for skarp for gennaker mot Persgrunnen. Vinden friskner til, og blir kanskje i meste laget for Code 0-seil før rundingen ved Persgrunnen. Etter Persgrunnen blir kursen lagt fra 150° til 160°, men vinden vrir seg mer mot vest. Muligheten er å legge kursen nærmere land etter Väderöarne for å redusere motstrøm. De største båtene vil rundet ved midnatt, og få litt rommere kurs nordover utover natt til fredag. Her vil det bli en særdeles rask etappe hvor også det vil bli økt fart med medstrøm. 

Fredag morgen starter den tøffeste delen. Eter å ha rundet Axelbrottet nord for Koster, starter den tøffeste delen, 50 nm kryss mot Jomfrulandsrevet. Sannsynligvis vil båtene stå opp på babord halser, kanskje med et kort strekk på styrbord halser. Når båtene runder Jomfrulandsrevet fredag kveld er vinden på topp, 13 m/s fra sør-sørvest. Det gir en rask lens mot mål med en god mulighet for å få en øl på Hankø Yacht Club før det blir natt. 

Du finner startlister her

BANER: Are Wiig-klassen, liten og
stor klasse på henholdsvis 180, 210 og 255 nm.

BANER: Are Wiig-klassen, liten og stor klasse på henholdsvis 180, 210 og 255 nm.

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen