JULES VERNE TROPHY

Kamp for ære mellom giganter

«Idec» og «Spindrift» måtte være fremme i kveld for å sette rekord. Hvem legger først til kai på fredag.

Publisert Sist oppdatert

Tross for at hovedmålet ikke ble nådd har «Spindrift» satt en rekke rekorder under forsøket. Båtene vil bruke 47 dager, og mangler distansen fra Azorene til engelske kanal på rekorden.

Matchrace

«Idec» er en mindre trimaran enn «Spindrift», men er like rask når det blåser friskt. «Spindrift» har høyere rigg, og har en fordel når de seiler med full seilføring. «Idec» lå langt bak ved stillebeltet, men har knepet kraftig innpå «Spindrift» de siste døgn. Nå ligger den lille bare 130 nm bak. Farten er lik, begge 33,4 knop, men har «Idec» gunstigere kurs. Båten ligger lengre nord, og vil få mer trykk av et kraftig lavtrykk som ligger vest for Irland. Spørsmålet er om det blir for frisk, og at store bølger vil redusere snittfarten.

NESTEN: Båtene tapte mye i Stillehavet, og mistet site mulighet etter rundingen av Kapp Horn. Trimaranene havnet over 1000 nm bak rekordskjemaet.

Rekorder

«Spindrift» har satt ny rekord fra Ushant ved innløpet til Engelske Kanal til ekvator, og ny rekord fra Ushant til Kapp Horn. «Idec» satte ny rekord i det indiske hav, fra Kapp det gode håp til vesttippen av Australia.

«Idec» har også en mulighet å sette ny rekord fra ekvator til Usant. «Idec» startet løpet to timer før «Spindrift», og selv om den røde er først inne, kan «Spindrift» ha seilt raskere rundt jorda.

SJØ: «Spindrift» søker områder med mindre sjø for å holde høyere fart. I grov sjø faller farten fra 35 til 25 knop på grunn av at baugen kommer inn i bølgene.

.

.

Spindrift

Dona Bertarelli og Yann Guichard har med seg 12 mann på rekordforsøket. Det er Dona Bertarelli som står bak Spindrift med støtte fra Yann Guichard, og hun er satt opp som rorsmann på forsøket. Laget har en gjeng av franske flerskrogsseilere om bord, og Jean-Yves Bernot er meteorolog. Han var med Knut Frostad på Djuice Dragon i 2001.

Katamaranen Spindrift er tidligere «Banque Populaire 5» som har rekorden. Etter at Dona Bertarelli kjøpte båten ble den først bygget om til shorthandseiling, før den igjen i vinter ble ombygget for Jules Verne. Masten veier 1000 kg mindre enn originalen. Broen mellom skrogene har fått en mer aerodynamisk utforming med en vingeavslutning av cuben-fiber duk.

IDEC Sport

Skipper Francis Joyon har med seg et topplag på seks personer, de fleste høyt profilerte seilere i det franske miljøet. Mannskapet består av en miks fra ulike nasjoner. Ombord finner vi bla Bernard Stamm fra Sveits, Alex Pella fra Spania, Boris Herrmann fra Tyskland og Roland Jourdain fra Frankrike.

Trimaranen er på 31,5 meter, eller 103 fot. Den er bygget i 2004, og satte Jules Verne Trophy i 2010, da med navnet «Groupama».