FORFATTER: Mikkel Thommesen har skrevet bok om 8 mR «Sira»
FORFATTER: Mikkel Thommesen har skrevet bok om 8 mR «Sira»

«Sira» - en båt verdt en bok, og et foredrag

Mikkel Thommessen har skrevet bok om båten både Kong Olav og Kong Harald har hatt mye glede av. 4. desember hold Thommessen et foredrag basert på bokas innhold.

Publisert Sist oppdatert

Mikkel Thommessen er kjent for å finne frem spennende personer til sine ukentlige podcaster. I går var det snudd, og Thommessens interessante foredrag kunne lett verdt tatt opp på tape, og blitt sendt på podcast. Men i stede for å høre om 8 meteren fra 1938 lange historie fortalt av forfatteren, så er det fullt mulig å lese seg frem til godbitene i boka «Sira Én båt – to konger».

To konger

«Sira» ble bygget for å vinne Kattegatpokalen, en pokal som ble overført til 8 mR-klassen i 1907. Dette klarte den alt første sesong i 1938 med konstruktøren Johan Anker selv til rors. Under krigen ble båten røvet av tyskerne, og selveste Josef Terboven ble observert på fjorden med stramt bomløft, og uten spiler i storseilet.

Etter krigen var «Sira» hyppig på Hankø. Når båten ikke seilte regattaer, brukte Kong Olav «Sira» for seilturer med venner.

Båten ble i vare tatt hos Anker og Jensen i Vollen, og senere på Holmen Yachtverft i Asker om vinteren.

I 1983 ble det arrangert VM for 8-meterklassen på Hankø, og «Sira» deltok med Kong Olav som skipper.

SIRA: Kjell Inge Heiberg seiler fast om bord i kong Haralds 8-meter «Sira», mens With Marine AS er leverandør av North Sails til båten.
SIRA: Kong Haralds 8-meter «Sira» ble bygget i 1938 av Anker og Jensen i Vollen.
KNS: Fullt hus 4. desember da Mikkel Thommessen holdt foredrag om «Sira».
KNS: Fullt hus 4. desember da Mikkel Thommessen holdt foredrag om «Sira».

Gjennombygging

Kong Harald overtok «Sira» etter Kong Olavs død i 1991. Marinemuseet i Horten fikk da ansvaret for 8-meteren. Budsjettmessige begrensninger førte til at båten forfalt. Det ble sendt en alarm, og i 1998 tok Kjell Arne Myrann tak i problemet og organiserte en restaurering. I 2008 var det VM på Hankø, og «Sira» var bedre enn noen gang.

Fem Færderseilaser

Kong Olav seilte «Sira« i Færderseilasen i 1949, 1950 og 1951, og vant alle tre ganger. I 2012 og 2013 var det Kong Harald som var skipper på «Sira» under Færderseilasen.

På grunn av offisielle oppgaver rakk ikke kongen å starte i klassen for klassiske treseilere som hadde første start, og måtte derfor seile under LYS. Det ble seier, 64 år etter båtens første seier i Færderseilasen.