Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
RADIKALT FRA JEANNEAU: Jeanneau har hatt suksess med sin nye Sun Fast-serie, og har vist at store verft kan lage nisjeprodukter. Sun Fast 3300 har mye til felles med JPK 1030, men er råere. Den har mer ekstreme skroglinjer og rigg.
RADIKALT FRA JEANNEAU: Jeanneau har hatt suksess med sin nye Sun Fast-serie, og har vist at store verft kan lage nisjeprodukter. Sun Fast 3300 har mye til felles med JPK 1030, men er råere. Den har mer ekstreme skroglinjer og rigg.

Når vil et norsk lag satse mot offshore OL?

Norske seilere tenker offshore i 2024, men får ikke NSF med på satsingen.

Publisert Sist oppdatert
BEST: Anne og Arild Heldal ble Årets Shorthanded-seilere i 2015, og Anne topper rankinglisten over kvinnelige shorthanded-seilere etter sesongen.
BEST: Anne og Arild Heldal ble Årets Shorthanded-seilere i 2015, og Anne topper rankinglisten over kvinnelige shorthanded-seilere etter sesongen.

Flere nasjoner har satt igang organisert trening for å få frem et lag til den nyetablerte Mixed Two Person Keelboat Offshore Event til OL i Paris 2024 . Norge er dessverre ikke ett av dem, og så langt har det ikke lyktes å etablere interesse hverken i Norges Seilforbund eller godkjent klasseklubb for å fronte dette prosjektet. NSFs sportssjef vil benytte seilforbundets sårt tiltrengte ressurser på baneseilerne og det er per idag ingen godkjent klasseklubb som vil ta tak i OL prosjektet. Seilerne er frustrerte.

Interesse blant seilerne

Seilmagasinet har snakket med Arild Heldal som sammen med kona Anne kunne være aktuelle kandidater til et OL lag. Han savner at en organisasjon, det være seg NSF eller en godkjent klasseklubb fanger opp seilerne interesse. En konsekvens av dette er at det ikke kommer til å stille et norsk lag i VM på Malta i 2020. Påmeldingfristen utløp i desember i fjor uten at seilerne var klar over det. En påmelding måtte i så fall leveres av nasjonal myndighet. Seilerne kan ikke melde seg på direkte. Om det hadde vært noen som hadde vært villig til å bla opp et depositum på 2500 euro og 7000 i startkontingent er en annen sak. - Men det hadde jo vært fint å få muligheten, sier Heldal som ville ha satt igang med å skaffe sponsorer til i hvert fall deler av startkontingenten.

Svenskene satser

Det svenske seilforbundet og svenske havkappseilingsforbundet har sammen laget en plan for å aktivere klassen. De har blant annet gitt shorthanded mixed event SM status fra 2021. Samtidig bidrar de til å bygge klassen og har reservert en svensk plass i det kommende VM 2020.

For sesongen 2020 har man i Sverige prioritert følgende regattaer med egen klasse for Offshore Shorthanded Mixed og som skal danne basis for uttak til VM:

  • Kiel – 2020-05-21 Yacht Club Strande, Baltic 500 Challenge
  • Marstrand – 2020-05-20 Bærum Seilforening, Skagen Race 2-hand mixed, om mulig, spesiell tilpasset bane.
  • Oxelösund – 2020-06-01 OXSS, Raymarine 2Star, om mulig, spesiell tilpasset bane.
  • Stockholm – 2020-06-28 KSSS, Gotland Runt
  • Göteborg – 2020-07-04 GKSS, Göteborg Open Sea Race

Også det engelske seilforbundet har gått ut på jakt etter seilere som ønsker å satse i klassen. De har også meldt på en båt til VM 2020. Begge land er godt i gang med planleggingen mot Paris 2024 og viser fungerende, aktive forbund som satser i den nye klassen.

– NSF følger med andre ord ikke eksempelet fra Sverige og England og stiller seg passive inntil aktiviteten er skapt av utøvere eller klubber. Noen reservasjon av plass til VM for ett norsk lag er ikke tema, sier Arild Heldal. - I Norge har vi knapt en fungerende Shorthanded klasseklubb. I praksis ligger dette under NorRating, som ikke har noen aktivitet mot Shorthanded mix. Norge som seilnasjon, og et stadig voksende shorthanded miljø kan ikke være bekjent av å ikke være representert i klassen, avslutter Arild Heldal.

Likt for alle

For at forutsetningene for alle nasjoner skal være så like som mulig vil World Sailing først mot slutten av 2023, og senest 31.12 annonsere hvilken båt som skal anvendes i OL 2024. Dette for at ingen av lagene skal ha fordel ved å ha mer erfaring i OL klassen enn andre. En arbeidsgruppe innen World Sailing, RFI, har basert på visse kriterier gått ut med henvendelse til bransjen og forhørt seg om interesse. Følgende har meldt seg:

Dehler 30 OD, Django 8s, FarEast 28 R, Figaro 3, J/88, J/99, J/105, JPK1030, L30, Sunfast 3300, TEN2 og Vector 6.5.

7. april 2020 vil produsentene og klasseklubber sammen med medlemmer av World Sailing Offshore Equipment Working Party diskutere utstyr og kriterier.