KULING: Under frisk havseilas sviktet rattstyringen.

Mistet styringen i kuling

Det har blåst langs svenskekysten. Under en overfart fra Smøgen til Kjerringøen sviktet styringen. Autopiloten reddet oss.

Publisert Sist oppdatert

Det har blitt en seilferie med klossrevet storseil. Det er gøy å smake på forholdene. Mandag 4. juli la vi ut fra Smøgen med en frisk seilas uttaskjærs. Styringen på X-362 «Xoco» har vært litt slarkete, men etter to dager med kryss i kuling var den blitt verre. Vi forsøkte å mekke i Smøgen men så at vi både manglet verktøy og kompetanse for å reparere. Tross litt slark, så har vi ikke opplevd noen problemer.

Styringen låste seg

Mandag 4. juli var det 11-13 m/s fra sydvest. Det ga oss ett stikk i skjøtet og høy fart, 7,5 knop over grunn i motsjø med fokk og to rev i storseilet. Planen var å gå til Åstol, men med et mageinnhold som ville opp igjen hos mannskapet så ble det plan B.

Det blir mye roring under slike forhold og plutselig så låste styringen seg. Det resulterte i at roret mistet grepet i vannet, og det hele virket temmelig dramatisk. Vi la en plan C, og satte kursen inn mot kysten.

KRYSS: Starten av juli var preget av sønnavind.

Nær ekspertise

Det ble aldri panikk om bord. Jeg viste at autopiloten kunne redde oss. Jeg har også en liten rorkult til nødstyring.

Heldigvis fungerte autopiloten. Kursen ble lagt mot Ellös på Orust, samme nødhavn vi valgte etter å ha blåst ut seilene i Skagen Race. På Orust finnes er kanskje Skandinavias beste ekspertise samlet. Vi hadde håpet å få noen tips av havneverten på Ellös, men så ingen. Magnus Rassy anbefalte Orust Yachtservice, og morgenen etter tok vi en telefon. De kunne hjelpe, men ville helst ha båten til Henån.

Vi var spente på styringen, men oppdaget at den fungerte bra, så lenge vi ikke dyttet rattet fremover.

På Henån ble vi godt mottatt, og rattstyringen ble demontert. «Xoco« har en Whitlock-styring, en produsent som ble overtatt av Lewmar.

Det var ingen ting igjen av kulelageret etter 22 år med hard seiling.

TRAVELT: Claes Samuelsson har travle dager på Orust Yacht Charter.
SLARK: Det ene av to kulelagre i syringen var knust til pulver.
MONTERING: Med nye lagre ble styringen bedre enn noen gang.

Forsinket

Det var kulelageret til rattet som var slitt ut. Lagrene hadde ikke standard mål, så Orust Yachtservice bestilte nye deler. Nye lagere var å oppdrive i Göteborg. De skulle komme med posten dagen etter, men da de ikke dukket opp, kjørte en fra verftet til Gøteborg for å hente dem. Det gjorde at vi fikk to liggedager i Henån.

Der var vi vitne til høy aktivitet.

– Det er mange som trenger hjelp i løpet av seilferien. Et typisk problem er feil med baugpropellen. Mange har også gått på grunn, forteller sjefen på Ourust Yachtservice. De holder til i Najads tidligere anlegg på Henån.

Hyggelig pris

Arbeidet tok fem timer og med en timepris på 812 kroner inkludert moms, så ødela ikke regningen ferien. Nå er båten tilbake i Asker, og jaggu ble det ikke kryss nordover også.

Rattstyringen ble bedre enn den noen gang har vært så lenge jeg har hatt båten. Men min tanke om å kvitte meg med hele styringen og sette på en rorkult har ikke blitt mindre. Jo enklere, jo bedre.

.