LOGIRIG: Båten vred seg opp mot vinden. Litt ut på genuaen var alt vi kunne ha av seilduk.
TUNGT: En kombinasjon av drivanker og vindroret gjorde at stålbåten ikke gikk opp i vinden.
HJELP: Vindroret bidro til å holde stålbåten på kurs.
FORBREDT: Dag og Lotte hadde satilittelefon og organiserte hjelp fra båten.
NØDSTYRING FRA COCKPITEN
NØDROR: Spinnakerbom med planke fungerer på korte strekk. Båten seilte bedre uten og kun ved å balansere seilene.
DRIVANKER: Med brems ut akter er det mulig å seile med vinden.

Uten ror – ingen styring

Hva skjer og hva gjør man når roret på en seilbåt forsvinner til bunns og båten må seiles videre uten? Dag Rørslett forteller om sine erfaringer da roret forsvant midt ute på Atlanterhavet.

Publisert Sist oppdatert

I en båt med delt lateralplan, det vil si at kjøl og ror atskilt, ødelegges styreegenskapene fullstendig når roret frosvinner. Rorbladet utgjør den helt sentrale delen i båtens plan akter, og uten rorbladet forsvinner balansen og båtens retningsstabilitet. På min Motiva betød dette at båten skar opp mot vinden nesten uansett hva vi gjorde. Hun lot seg i praksis ikke styre.

Slik skjedde det

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER