Pit stop for Hugo Boss

Alex Thomsons Hugo Boss har fått rorskade og må stoppe i Wellington for reparasjon. Det kan koste dyrt i kampen mot ledende Paprec-Virbac

Publisert

Thomson og hans partner Andrew Cape har presset båten hardt i den intense kampen med Jean-Pierre Dick og Damien Foxall i Paprec-Virbac. Det har vært som en strikk mellom båten der avstanden har variert mellom 12 og 200 nm den siste uken. Idag ligger lederbåten 143 nm foran, men den gjør i øyeblikket bare 8 knop gjennom Cookstredet. Hugo Boss er ennå ikke i de samme forholdene og seiler i mer enn 14. Dermed kan avstanden minke ytterligere før Thomson og Cape legger til i Wellington for å få nytt ror, noe som koster dem 48 timer i forhold til konkurrenten.

Tidligere i uken, for ca fem dager siden registrerte seilerne en knirkeklyd i styrbord ror. Det viste seg at rorbladet var ødelagt og Thomson fikk filmet skaden og sendt filmen til bakkemannskapene som umiddelbart fløy til Wellington med nytt utstyr. Senere mistet båten styringen og gikk inn i en krafftig ufrivillig gibb der mastetoppen var i vannet. Det var ifølge Thomson et under at den ikke brakk. Eneste skade var nå at drivstofftanken sprang lekk slik at diesel randt ut i båten. Disse problemene samt et som har ført til at båten fylles med monoksidgass hver gang batteriene skal ladet, gjør pitstop nødvendig, selv om det altså koster verdifull tid. Avstanden ned til Temenos på 3. plass er imidlertid mer enn 1400 nm så 2. plassen er foreløpig ikke truet.