Poengstraff for Ericsson 3
Poengstraff for Ericsson 3

Poengstraff for Ericsson 3

Aksel Magdahl klarte ikke å overbevise juryen om at feilpasseringen av begrensningslinje var rettet opp. Dermed ble det poengstraff for E3 på etappen til Singapore

Publisert

I dagens protesthøring inrømmet E3 navigatøren Aksel Magdahl at båten hadde vært på feil side av begrensningen som var definert i seilingsbestemellesene for den tredje etappen fra Koschin til Singapore, nærmere bestemt øst-vest aksen mellom to definerte punkter syd for  Sri Lanka.

Han forklarte at det var vanskelige forhold med lite vind og kraftig motstrøm da han ble klar over at båten befant seg i feil posisjon. Han ga da umidddelbart beskjed til rormannen om å seile tilbake for å korrigere denne.

I henhold til posisjonsdata på E3s GPS hadde båten seilt i tre minutter og førti sekunder innenfor det ekskluderte området. Magdahl understreket at det var svært ufordelaktig å korrigere posisjonen ved å seile sydover igjen og at båten derfor ikke hadde noen fordel av å ha seilt feil tidligere. - Det var en real feil som vi gjorde hva vi kunne for å rette opp, sa Magdahl som på spørsmål fra juryen om hva som kunne være en passende straff mente at laget ikke burde bli straffet for forseelsen.

Juryen var imidlertid ikke enige og la seg på følgende posisjon:

"Ericsson 3 accepted that she infringed Leg 3 Addendum Clause 2 which required boats to pass to the south of the Sri Lanka exclusion zone.

The jury has taken into consideration that the breach was inadvertent, that Ericsson 3 took immediate steps to exit the exclusion zone as soon as she realised her error, that she cooperated with the race committee in providing the relevant evidence, and was in the exclusion zone for only 3 minutes 40 seconds.

Taking all these matters into consideration and using its discretion regarding penalties given to it in NoR 3.5(b) the Jury has decided that the appropriate penalty shall be the deduction on one point for Leg 3. (Points for the other boats in the fleet shall not be affected).

Poengtapet gir E3 nå 22.5 poeng, men gjør ingen forskjell i båtens sammenlagtplassering, bak Puma på 3. plass og foran Green Dragon på 5. plass.

Aksel kommenterer saken overfor Seilas slik:

- Det var E3 selv som sendte inn rapport til Race Committee om at vi hadde vært inne i sonen.

Senere utfylte vi dette med å levere vår datalogg til RC, og dem tracket vårt.

 

Vi viste at vi ikke hadde tjent på hendelsen (ellers er DSQ en mer normal straff skulle man tro).

Og at vi gjorde det vi kunne for å komme ut derfra så snart som mulig.

Samtidig viste vi til mailer og bilder fra trackene til de andre båtene, som også hadde problemer der.

 

Det som var spesielt der var at det var tre knops nordgående strøm og lite vind. Vi jibbet ned til merket med spinnaker, og måtte bytte til masthead code 0 da vi svingte østover rundt merket. I forbindelse med byttet, før vi var skikkelig i gang igjen, kom vi inn i sonen.

 

Det er kjedelig å miste ett poeng, det er ganske dyrt å vinne det på vannet – folk er fortsatt ikke helt recovered etter leg 3 avslutningen..