Rekordforsøk Lindesnes-Nordkapp
Rekordforsøk Lindesnes-Nordkapp

Rekordforsøk Lindesnes-Nordkapp

Seilere fra Nord-Norge vil sette rekord på distansen Lindesnes-Nordkapp.

Publisert

– Vi vil se hvor raskt det er mulig å seile mellom Lindesnes og Nordkapp dersom man venter på riktig vær og gir skikkelig gass nordover, sier Emil Engebrigtsen fra Ylvingen i Nord-Norge.

Han har satt seg som mål å sette rekord på distansen med sin Pogo 10.50.

– Nå har vi seilt norskekysten på langs, kryss og tvers i mange år, og det er på tide virkelig å utfordre oss selv og elementene, sier Ingebrigtsen, som er daglig leder i SeilNorge (Seil Norge! uttales som et komperativ, understreker han) – et selskap som siden 2009 har tilbudt seilopplevelser langs kysten av Nord-Norge.

VENTER PÅ RETT VIND. Rekordforsøket vil finne sted en gang mellom 18. september og 7. oktober, og det vil være værvarselet som er den bestemmende faktoren for når de slipper fortøyningene i Kristiansand, der de vil ligge og vente på det rette vær-vinduet. De har engasjert vær-ruteren Aksel Magdahl til å hjelpe dem med det og rutevalget nordover. Magdahl hjalp som kjent det svenske SCA-laget i siste Volvo Ocean Race.

Emil Engebrigtsen har med seg Andreas Wennersten, Andreas Røe, Erik Engebrigtsen og Øyvind Bordal på rekordforsøket, som utgjør en distanse på mellom 1150 og 1350 nautiske mil avhengig av hvor mye utenskjærs og innenskjærs seiling det blir.

SYV DØGN. – Skal målet på syv døgn nås, må båten holde rundt åtte knop i snitt. Dermed trenger teamet rikelig og vedvarende vind fra sør og sørvest. Statistikken viser at september og oktober er de beste månedene for sørlig vind langs kysten, sier Emil Engebrigtsen.

NY REGATTA. Målet med rekordseilasen har imidlertid et litt videre perspektiv og Ingebrigtsen har planene klar for noe mer:

– SeilNorge vil med rekordforsøket legge grunnlaget for en ny ekstremregatta opp norskekysten, etter et «rallysystem» med korte pitstops underveis. Det vil jo bli verdens desidert heftigste kystregatta! Forhåpentlig gir denne seilasen oss mer kunnskap om hvordan en slik rally kan gjøres på best mulig måte, sier Engebrigtsen, som håper både seilforeninger langs kysten og Norges Seilforbund ønsker å støtte ideen.

– Med et etappesystem vil lokale seilere kunne konkurrere om delrekorder langs deres del av norskekysten, sier han.

GRØNN SEILAS. Laget vil også gjennomføre seilasen på en mest mulig miljøvennlig måte, og båten er utstyrt med vanngenerator.

– Vi tester denne nå og det ser ut til at vi vil få strøm nok i massevis. Det ser lyst ut for målet om å gjennomføre dette uten å bruke diesel, sier Engebrigtsen.

– Vi skal også prøve en ny shorts i fleece som man kan ta av hvis man blir våt eller for varm – uten å måtte ta av seilbukse og støvlene, sier han.