
Forsmak på The Ocean Race på søndag
8. januar får vi en ide om lagenes stilling under havneregattaen i Alicante, Spania.
En uke før den virkelige starten seiles den førte havneregattaen, eller In-port Race. Disse havneregattaene gir ingen poeng for selve regattaen, men kan være avgjørende for båter som havner på lik poengsum. Lagene må derfor yte maksimalt på søndag.
To felt
Det deltar to båttyper i The Ocean Race, IMOCA og VO65. IMOCA skal seile hele veien, mens VO65 skal kun seile tre av etappene. VO65 båtene er større og tyngre, og nå en 10 år gammel konstruksjon. IMOCA har foiler, og kan fly, men er bygget for soloseiling, og har ikke en cockpit egnet for tett baneseilas.
Sommeren 2021 ble The Ocean Race Europa arranger, og her var VO65-båtene raskere.


Hektisk på brygga
I høst gikk det rykter om at det ikke ble noen VO65 i The Ocean Race, og først i starten av desember ble The Ocean Race VO65 Sprint Cup annonsert. I løpet av desember kom de seks deltagende lagene på plass, og mange av seilerne har aldri seilt sammen før.
Også IMOCA-båtene har hatt det hektisk. Tre av dem har seilt Route du Rhum, og disse båtene har vært gjennom en omfattende sjekk.
Rekker det akkurat
Tøft ble det for Boris Hermann og Team Malizia. Tyskeren seilte forsiktig under atlanterhavsregattaen i november for at båten skulle holde seg seilklar for The Ocean Race. Tross for forsiktig seiling og elendig plassering ble det oppdaget skader på foilen etter at båten returnerte til Europa. Normalt tar det et halvt år å bygge en foil, men teamet har klart oppgaven i løpet av en måned.
Spørsmålet er om innsatsen for å få foilen klar har gått ut over andre oppgaver før starten 15. januar.
.