KLARE: Fem av seks VO65 på brygga i Alicante 2. januar.

Forsmak på The Ocean Race på søndag

8. januar får vi en ide om lagenes stilling under havneregattaen i Alicante, Spania.

Publisert

En uke før den virkelige starten seiles den førte havneregattaen, eller In-port Race. Disse havneregattaene gir ingen poeng for selve regattaen, men kan være avgjørende for båter som havner på lik poengsum. Lagene må derfor yte maksimalt på søndag.

To felt

Det deltar to båttyper i The Ocean Race, IMOCA og VO65. IMOCA skal seile hele veien, mens VO65 skal kun seile tre av etappene. VO65 båtene er større og tyngre, og nå en 10 år gammel konstruksjon. IMOCA har foiler, og kan fly, men er bygget for soloseiling, og har ikke en cockpit egnet for tett baneseilas.

Sommeren 2021 ble The Ocean Race Europa arranger, og her var VO65-båtene raskere.

SJEKK: Alle båter har blitt grundig sjekket i den siste tiden i Alicante. Her en IMOCA og en VO65 på land.
FOILER: Boris Hermanns IMOCA måtte få en ny foil etter Route du Rhum, men er nå klar.

Hektisk på brygga

I høst gikk det rykter om at det ikke ble noen VO65 i The Ocean Race, og først i starten av desember ble The Ocean Race VO65 Sprint Cup annonsert. I løpet av desember kom de seks deltagende lagene på plass, og mange av seilerne har aldri seilt sammen før.

Også IMOCA-båtene har hatt det hektisk. Tre av dem har seilt Route du Rhum, og disse båtene har vært gjennom en omfattende sjekk.

Rekker det akkurat

Tøft ble det for Boris Hermann og Team Malizia. Tyskeren seilte forsiktig under atlanterhavsregattaen i november for at båten skulle holde seg seilklar for The Ocean Race. Tross for forsiktig seiling og elendig plassering ble det oppdaget skader på foilen etter at båten returnerte til Europa. Normalt tar det et halvt år å bygge en foil, men teamet har klart oppgaven i løpet av en måned.

Spørsmålet er om innsatsen for å få foilen klar har gått ut over andre oppgaver før starten 15. januar.

Fakta om The Ocean Race

The Ocean Race seiles i IMOCA, en båttype utviklet for shorthandedseiling I Frankrike. Under The Ocean Race vil det være fire seilere om bord, pluss en mediemann. Det blir trangt på en båt utviklet for en, eller to. IMOCA-båtene har overbygget cockpit som gir langt bedre beskyttelse.

Det deltar fem lag, 11th Hour Racing Team fra USA med Charlie Enright som skipper, Guyot Environnement med franske Benjamin Dutreux og tyske Robert Stanjek som ledere, Tyske Team Malizia med Boris Hermann som skipper, Franske Biotherm Racing med Paul Meilhat som skipper og sveitsikse Holcim – PRB med Kevin Escoffier som skipper.

De fem IMOCA-båtene skal seile jorda rundt, 32 000 nautiske mil, fordelt på syv etapper. Starten går fra Alicante, Spania, 15. januar. Regattaen går over fem måneder. Det er 14 gang regattaen arrangeres, en regatta som tidligere het Whitbread Round the World Race og Volvo Ocean Race. Regattaen avsluttes i Genova, Italia i slutten av juni.

VO65, båttypen som ble brukt under de to forrige regattaene vil kun seile noen tre etapper, The Ocean Race VO65 Sprint Cup. Her deltar det seks båter.

.