Fyrsektorene er ikke tegnet inn på BlueChart slik som på Navionics. Jeg liker lange streker fra fyrsektoren, slik at jeg kan sjekke om kartet stemmer med terrenget når jeg seiler i mørke.
Ved å klikke på et fyr får du mye data. Du får også gradene til fyrsektoren som tall.
BlueCharts kartdata er alt utdatert. Du får ikke med utbyggingen i Leangbukta i Asker som var ferdig i sommer. Det gjør du på på kartene fra iSailor.
Brukergrensesnittet til BlueChart er supert. Knår du trykket et sted på kartet kan du sette inn veipunkt, tegne opp rute, eller få informasjon om stedet.

Garmin på iPad

BlueCharts er nå tilgjengelig i AppStore. Vi testet programmet.

Publisert Sist oppdatert

Det er tre store kartleverandører til elektronisk navigasjon. Jeppesen, tidligere C-map, Navionics og BlueChart som er Garmins egen kartsystem. Alle tre har nå kartsystemer for Apples lesebrett. Først ute var Navionics. I fjor kom Jeppesen med Plan2Nav. Denne uken har også Garmin lansert sin versjon, et system som ble lansert for snart ett år siden.

Sent med godt

Navionics har lengst erfaring, men har også klart å utvikle appen sin hele tiden. I høst kom det en ny ruteplanlegger som er genial, snart kommer kartene med bedre dybdeinformasjon, basert på ekkolodd-data fra brukere. Se egen sak her.

Jeppesen forsøkte å gjøre noe nytt. Du kan panorere og rotere kartet, men jeg ser ikke nytten. Det gjør bare appen mer klønete i bruk. Kartdataene er stygt presentert, og detaljnivået er langt dårligere enn Navionics.

Garmin har gjort en langt bedre jobb en Jeppesen. Som Jeppesen er appen gratis, men brukeren må betale for kartet. Kartområdet dekker hele Norden samt Nord Tyskland og de Baltiske statene, og alt dette for 349 kroner. Du kan selv velge det kartområdet du ønsker å laste ned, slik at du ikke fyller lesebrettet med unødig kartdata. Detaljene i kartene er meget likt som Navionics. Ruteplanleggeren er på plass, og er gratis. Måten appen takler veipunkter og ruter minner om måten det gjøres på Garmin-plotterne. Det fungerer veldig bra, også å plukke opp gamle ruten du har tatt vare på.

Irriterende detaljer

Alt er ikke bra. Første nedturen kom da jeg skulle kjøpe appen. Den krever IOS 6, siste operativsystemet for iPad. Den kjører ikke på min første iPad. Heldigvis har jeg også en iPad 3. Men jeg har så langt foretrukket å bruke den første iPaden om bord. For det første har ikke kartprogrammene utnyttet den fantastiske oppløsningen til iPadens retinaskjerm. Kartene kunne godt ha innholdt mye mer informasjon. iPad 3 er raskere en iPad 1, men den bruker også mer strøm. Brukertiden er nesten like, fordi iPad 3 har større batteri, men den bruker mye lengre tid på å lade. Derfor foretrekker jeg iPad 1 om bord.

Kartdatene på Bluechart appen er stort sett fra 2011. Det som er bra er at du kan finne ut hvor fersk kartgrunnlaget er. Rett utenfor redaksjonslokale er det bygget ut en stor marina. Jobben ble ferdig i sommer. Har du lastet ned siste versjon av iSailor, så er denne utbyggingen med, men ikke på BlueChart appen. Datagrunnlaget for Leangbukta er fra 17 juni 2011. Det som virkelig irriterer er at det ikke blir tegnet opp fyrsektorer. Fyrsektorer er kanskje ikke så viktig om du stoler hundre prosent på elektronikken, men jeg liker å se om kartet stemmer med terrenget når jeg er ute å seiler, og da særlig når det er mørkt. Ved å trykket på fyret, så får du opp masse informasjon om fyret, høyde, lysblink og sektorer. Men det er ikke det samme å få sektorene som tall som å få dem tegnet ned på kartet.

Programmet er pent, men knapperaden tar for mye plass. Det gjør ruteinformasjonen også. Også hvordan ruten er tegnet opp på kartet er for voldsom.

Jeg savner en mulighet for nattvisning av kartene. Jeg savner også muligheter for å få data inn fra båtens elektronikk, som f.eks AIS. For å få dette må du kjøpe iNavX.

Bra med tilleggsinformasjon

Du kan kjøpe en værtjeneste for 28 kroner, men du kan laste ned vindinformasjon for en uke fremover gratis. Den lar seg avspille på skjermen som en animasjon. Videre er det lagt opp til at du kan få opp informasjon fra værstasjoner rundt om direkte opp på skjermen. Du finner tidevann og månetabell, og kan finne ut av når solen står opp, og når den går ned, der du er.

BlueChart har også informasjon fra en nettjensete som heter Active Captain. Dette er en tjeneste hvor brukere kan legge havneinformasjon. Denne informasjonen kan du laste ned når du er på nett, og bruke også uten nettforbindelse.

Navionics eller BlueChart

Navionics er fremdeles best, men nykommeren er bedre på noen punkter. Skal du til Danmark, så ligger ikke dette innenfor kartområdet. Du må kjøpe to apper. Kartområdet til Garmin er langt mer hensiktsmessig inndelt enn Navionics som ikke har klart å gjøre en god avtale med det danske kartverket.

Navionics har fyrsektorer på kartene. Menyer osv tar ikke like mye plass på skjermen. Navionics fungerer også på iPad 1.

DETALJER: Skrata rett innenfor Jomfruland er en populær nayurhavn for motor og seilbåter. Ut fra kartet er det ikke lett å se at det er mulig å gå inn i bukta. Detaljnivået på kartet fra Garmin er svært likt Navionics.

SKRATA: Slik ser Skrata ut fra lufta. Les mer om naturhavnen på Havna.com