Ocean Race veteran tar ledelsen

Kevin Escoffier debuterte i Volvo Ocean Race med «Dongfeng Race Team» i 2014/15. Nå leder han årets race med to strake etappeseire

Publisert Sist oppdatert

Den andre etappen fra Kapp Verde til Cape Town var preget av stadige skiftninger i ledelsen og samtlige av båtene var én eller flere ganger var oppe i ledelsen. Det var helt til siste stund uvisst om hvem som skulle ta etappeseieren, og Kevin Escoffier var ikke langt fra sannheten da han for to dager siden spådde at det kun ville skille to timer mellom første og siste båt i mål. Mellom de tre første båtene skilte kun 25 minutter, i seg selv en rekord for jorden rundt seilasen. Siste båt var tre timer og 45 minutter bak «Holcim - PRB». Tettere har det aldri vært i noe race.

Holcim - PRB

Stadige endringer i tetbildet

Biotherm hadde en enorm natt i går kveld, men for oss visste vi at vi måtte finne le før Cape Town-kysten, sa Escoffier. – Vi gjorde mange seilskift og arbeidet hardt for å sikre denne posisjonen. Først da vi var cirka 40 nautiske mil fra målstreken var vi kommet dit vi ønsket å være og vi holdt det sporet til slutten.

Bare 16 minutter bak kom Paul Meilhats «Biotherm». Dette er et team som ser ut til å være raske under forholdene vi så i løpets siste 36 timer.

«Biotherm»

– Vi vet at vår båt og mannskap har et godt potensial, og vi kan konkurrere mot de andre, sa Meilhat. – Dette er et langt race, men jeg tror det kommer til å være tett på denne måten hele veien til slutten.

8 January 2023, IMOCA fleet at the start of the In-Port race in Alicante: 11th Hour Racing Team

Mindre enn 10 minutter senere kom «11th Hour Racing Team», som hadde jobbet hardt hele etappen for å sikre en topplassering i mål, men endte til slutt på en skuffende tredjeplass. Skipper Charlie Enright sa: – Vi er litt skuffet over en tredjeplass etter 17 dager, men det større bildet å ta med hjem er at vi seilte båten raskt og godt, og jeg tror det lover godt for fremtiden. Dette løpet er et maraton og ikke en sprint.

Etter å ha seilt offensivt tidlig på dagen søndag, klarte ikke «Team Malizia» å holde sin sørlige posisjon og måtte nøye seg med fjerde plass.

«Malizia»

– Alle ga full gass, men resultatet sto ikke helt i forhold til innsatsen, sa «Team Malizias» vikarierende skipper Will Harris. – Til slutt prøvde vi et annet alternativ, med mål om å gå for alt eller ingenting. Vi fikk dessverre ikke uttelling.

ELDST: Guyot Environnement er bygget i 2015 for Alex Thomson, og er den eneste båten som ikke er ny.

Den tidlige lederen under etappen fra Cabo Verde, og gjennom kryssingen av ekvator, «GUYOT environnement - Team Europe», falt bak i feltet på vei ned til det sørlige Atlanterhavet. Etter å ha ligget over 500 nautiske mil bak, utnyttet teamet værforholdene for å lukke gapet til konkurrentene. Men til slutt var det ikke nok.

– Vi kom tilbake, seilte fort og kjempet til slutten, sa skipper Robert Stanjek. – Til slutt kom vi inn bare noen timer etter de andre - etter 18 dager. Vi ble sist, det er ingenting å diskutere, men seilasen var flott. Vi vil ta med oss mye læring inn i neste etappe, sa Stanjek.

Etter to seilaser i the Ocean Race er rekkefølgen:

1. Holcim - PRB Racing, Kevin Escoffier 1+1 - 10 p

2. 11th Hour Racing Team Charlie Enright 2+3 - 7 p

3. Biotherm Racing, Paul Meilhat 5+3 - 6 p

4. Team Malizia, Boris Herrmann 3+4 - 5 p

5. GUYOT environnement, Benjamin Dutreaux og Robert Stanjek 5+5 - 2 p

Lagene er i Cape Town frem til 26. februar. Da starter den lengste etappen i løpets historie – 12.700 nautiske mil til Itajai, Brazil