American Magic vant i Spania

Amerikanerne vant de to siste seilasene i den ordinære regattaen. Matchfinalen ble avblåst da maksimaltiden løp ut.

Sammen med «Emirates New Zealand» var «NYYC American Magic» de største favorittene i den første regattaen som skal lede opp til de 37. seilasene om America's Cup i 2024. De seks deltakerne seilte i identiske AC40 båter og det ble avviklet fire seilaser i farvannet cirka 40 kilometer sør for Barcelona. Forholdene var meget vanskelige der fredagens seilaser måtte avlyses på grunn av bygevær med kuling i kastene. Lørdag og søndag var det svak vind, bare 5-7 knop og den største utfordringen for seilerne var å holde båtene på foilene. I den første tellende seilasen kom både vinnende «Team Orient Express» og andremann «Luna Rossa Prada Pirelli Team» haltende i mål ute av stand til å foile. I resten av regattaen var New York Yacht Clubs team «American Magic» suverene med serien 2, 1 og 1. Laget bestående av Tom Slingsby, Paul Goodison, Riley Gibbs og Michael Menninge viste at erfaringene fra SailGP kom godt med, og laget viste at de blir å regne med når seilasene om selve America's Cup skal holdes til neste år.

Grant Dalton, sjefen for America's Cup Events, var generelt fornøyd med regattaen, og sa:

– Jeg synes Catalonia og Vilanova har vært fantastiske. Jeg var i Race Village noen ganger og kjente på stemningen.  Været gjorde det ikke så lett for oss, men jeg tror America's Cup kommer til å bli en stor begivenhet. Jeg reflekterer over hvor godt arrangementet har blitt gjennomført, Leslie (Ryan) og teamet har gjort en veldig god jobb og blitt godt støttet, og det er et godt team for fremtiden. Det vil bli en ganske seriøs mengde de-briefings etter dette for å rydde opp rundt kantene, fordi America's Cup seilasene blir enda mer krevende, men befolkningen i Vilanova og Catalonia har bare vært fantastiske, og det er det som gjør det.

Tom Slingsby, rormann for «NYYC American Magic» uttalte etter seieren:

– Det var fantastisk, vi satte dette sammen og ja, vi fikk resultater. Vi seilte bra, riktignok med et par små feil, men de gjorde vi ikke på en altfor kritisk tid, så vi kunne få tre gode resultater i dag. Etter å ha vært på femteplass i går smakte serien 2-1-1 godt. Det holdt til seier og det er utrolig. Champagnen var veldig godt

TETT: Nivået er høyt, og bare det britiske laget viste klare svakheter.
BEST: «NYYC American Magic» avsluttet best, og det holdt til seier.
IMPONERTE: «Orient Express Racing» hadde bare noen få dager i AC40 før start, men klarte å ta en tredjeplass.

Imponerende nykommere

Både Frankrikes «Orient Express Racing» og sveitsiske «Alinghi Red Bull Racing» som begge har mindre tid i båtene en de fleste andre seilte imponerende, og hadde det ikke vært for mekaniske problemer i den sveitsiske båten før siste seilas kunne de ha kommet høyt på resultatlisten. Her er hva rormennene hadde å si etter seilasene:

Kevin Peponnet, rormann for Orient Express Racing:

– Vi følte oss bra. Det er tett racing, vi føler oss mye mer selvsikre på båten for hver dag, så det gir oss mye selvtillit til neste arrangement i Jeddah om halvannen måned. Dette var en veldig god start for oss og en utrolig start for laget å være på pallen etter bare 15 dager med seiling.. Fordi vi startet sent, er alle overrasket over prestasjonen bortsett fra oss selv, vi så at vi ikke er så langt fra teten, i taktikk er det bare en båt som alle andre båter og du må finne den rette banen og holde god fart. Det er en foilende båt, men det er fortsatt en båt.

Arnaud Psarofaghis, rormann på «Alinghi Red Bull Racing:»:

– Mentaliteten i laget veldig positiv. Det er synd å avslutte regattaen slik, men jeg tror vi i går jobbet med gjennomgangen og tenkte at vi kunne gjøre det bedre, og det var flott, for de to første løpene hadde vi en full kamp med Luna Rossa i begge, de klarte å slå oss i den første, men vi klarte å slå dem i den andre, så det var flott kappseiling og full gass. Alle lagene seiler veldig bra og forskjellen mellom lagene er veldig liten, men det positive for oss var prestasjonen til laget og så til neste regatta drar vi dit med enda mer selvtillit fordi vi drar dit for å vinne regattaen, helt klart, sa han.

LETT: Fredag ble kanselert av regn. Lørdag ble preget av lett vind. Vinden døde også rett før finaleseilasen.

Skuffede briter og italienere

Hverken «Luna Rossa Prada Pirelli Team» og «Team INEOS» fikk det til å stemme. Italienerne endte på 4. plass, men hadde blitt slått av «Alinghi Red Bull» om dísse hadde unngått sine tekniske problemer før siste seilas. «Team INEOS» med den firedobbelte OL mester Ben Anslie, hadde ingen sjanser i regattaen og ble sist  i de fleste seilasene og sammenlagt. Ainslie var klar på at laget trenger mer tid i båten.