Bruktbåttips: 

OPPGRADERT: Vegaen til paret Cecilie Baann og Jakob Bjerre Knudsen, «Pippi», fikk ny seilgarderobe til færderseilasen 2023. Generalsekretær i KNS, Andersen Kristensen, omtalte de i ettertid som «Færderseilasens sanne helter». Se intervju med seilerne lenger ned i saken.
OPPGRADERT: Vegaen til paret Cecilie Baann og Jakob Bjerre Knudsen, «Pippi», fikk ny seilgarderobe før Færderseilasen 2023. Generalsekretær i KNS, Andersen Kristensen, omtalte de i ettertid som «Færderseilasens sanne helter». Se intervju med seilerne lenger ned i saken.

Del dine erfaringer med Albin Vega 

Legendariske Albin Vega er neste båt ut i serien «bruktbåttips», og vi ønsker å komme i kontakt med deg som har erfaring med båttypen. 

Publisert Sist oppdatert

Bruktbåttips

SEILmagasinet har en serie hvor vi tar frem aktuelle bruktbåter. Vi tar frem gamle tester, og snakker med båteiere for å gi en god beskrivelse av båtens styrker og svakheter. Vi vurderer båten også opp mot dagens båter i samme segment. Klikk på lenkene.

2019

Beneteau Oceanis 40 (+)

• Bavaria 38 AC (+)

• Dufour 34 Performance (+)

Hanse 430e (+)

• Jeanneau Sun Odyssey 35 (+)

• Hallberg-Rassy 312 (+)

2020

• First 40.7 (+)

• X-362 (+)

• Marieholm MS20 (+)

• Bavaria Vision 44 (+)

• Fenix (+)

• Hanse 400 (+)

2021

Albin Express (+)

Sun Odyssey 409 (+)

• Maxi 77 (+)

Bavaria 34 AC (+)

Albin Ballad (+)

Elan 37 (+)

2022

X-79 (+)

Dufour 385 GL (+)

Comfortina 32 (+)

• Hanse 371 (+)

• First 31.7 (+)

Yngling (+)

2023

• Malö 40 (+)

• Bavaria Cruiser 32 (+)

• Albin Cirrus (+)

• Sun Odyssey 42 DS (+)

Aphrodite 101 (+)

• Dehler 39 (+)

Fakta: Albin Vega

Lengde over alt8,25 m
Lengde i vannlinje7,00 m
Bredde2,46 m
Dypgående1,17 m
Deplasement2300 kg
Kjølvekt915 kg jern og bly
Ballastandel39,8 %
LYS1,00
Seilareal34,5 m2
Storseil14,8 m2
Genoa I19,7 m2
Fokk13,5 m2
Spinnaker47 m2
Annet
RiggMasthead sloop
Ståhøyde1,75 m
MotorBensin eller diesel innenb.
KonstruktørPer Brohäll
Konstruksjonsår1965
ProdusentAlbin Marin
Produsert i perioden1966–1980
Antall produsert3500+

Albin Vega, tegnet av Per Brohäll og produsert fra 1965 til 1980, var en av verdens første seilbåter bygget i glassfiber, og når produksjonen opphørte var båten verdens mest produserte turseilbåt, med over 3500 eksemplarer bygget. 

Med eventyrere som Jarle Andhøy i spissen har Vegaen siden seilt de de syv hav, og med tiden fått et rykte på seg som den rimeligste langturbåten du kan få tak i. 

Motstridene oppfatninger

Til tross for båtens rykte som en havgående båt virker det som at det er grunn til å nærme seg båten med en viss skepsis. I 2014 oppsummerte vi Vegaen som «Trygg og solid, men treg og utdatert som seilbåt». Curt Gelin beskriver i sin tur seilegenskapene på følgende måte, i boken «500 segelbåtar i test»:

 – Seilegenskapene er spesielle. Vega er lettdreven og reagerer fort, samtidig som at båten ikke er retningsstabil. Det krever oppmerksomhet. Den moderate kjølvekten gjør dessuten at Vega krenger mye og er å anse som en vek båt. I hard vind på havet er Vega vanskelig, nesten ubehagelig. Båten er vek, krenger, driver og er for lett. Men faktum er også at Vega har krysset hav … Beste børen er på frisk lens der båten surfer som en jolle, men voldsomt rortrykk og lite rorutslag gjør ferden halsbrekkende, skrev Gelin. 

Hjelp oss med å komme til bunns i båten

Spørsmålet vi da sitter igjen med er: – er Vegaen virkelig så egnet som eventyrerne skal ha det til? Er båten fremdeles aktuell, og for hvem? Holder båten fortsatt mål, og til hvilken bruk? 

For å få svar på det trenger vi din hjelp, og vi ønsker derfor å komme i kontakt med de som har erfaring med Vegaen. Dette kan gjelde båtens seilegenskaper, dens praktiske lønsinger, byggemåte – generelt sett – dens styrker og svakheter. Ingen detaljer er for små, og ingen bemerkninger for generelle.

Ta kontakt ved å sende en e-post til adressen under. Send gjerne en liste med dine bemerkninger, eller ta kontakt så setter vi opp et intervju.