Båtmässan Göteborg:

Bra finish på svensk Andunge
STRØKEN: Bra finish på svensk Andunge

Ny Andunge fra Sverige

Lekker, men dyr båt presentert på Båtmässan i Göteborg.

Publisert Sist oppdatert

Göteborgs Båt & Finsnickeri i Harestad har satt i gang produksjon av Andungen i plast. Båten ble presentert for publikum under navnet Kornhall-andungen under Båtmässan i Göteborg. Båten er bygget i en ny form etter at man ikke lyktes å komme til enighet om lån av formene eid av den norske Andungeklubben, og som fremdeles befinner seg på Børsholmen. 

Formen er en avstøpning av to forskjellige andunger i glassfiber, der hekken kommer fra en svensk og resten fra en norsk båt. Skrog, kjøl og ror vil være det samme som dagens andunger, men det er gjort mindre modifikasjoner på skrog, dekk og cockpit.

Båten oppfyller alle klasseregler og vil derfor kunne delta i en-type løp mot andre andunger. Målet er også at båten skal oppfylle kravene til de Andungeklassen i Norge og kan seiles i norgesmesterskap.

DETALJ: Hytte og dekk på den nye splitter nye Andungen.
DETALJ: Hytte og dekk på den nye splitter nye Andungen.
NYSTØPT: Formen til skroget er avstøp fra en svensk båt, mens dekket er fra en norsk båt.
NYSTØPT: Formen til skroget er avstøp fra en svensk båt, mens dekket er fra en norsk båt.

Nyutviklet rigg 

I forbindelse med byggingen av båten har man utviklet en ny rigg fra Seldén og nye seil fra Lundh Sails. Disse har vært testet fortløpende på verftets testbåt, en norskbygd Andunge, som det flittig kappseiles med for å sikre at alt fungerer. På testbåten har man også testet beslag og beste plassering av disse. Med den ferdige båten vil verftet kunne tilby et komplett konsept med båt, rigg, inventar og seil. Pakken er designet slik at den oppfyller klasseregelen og båten er klar til å seile direkte fra levering.

Stiv pris

Båten vil bli tilbudt i forskjellige nivåer av utstyr, fra en ganske ren båt designet for elektrisk motor i båten, til en avansert regttaversjon med full utrustning. Prisen, SEK 475.000 for regattaversjonen, gjør nok at det neppe blir et stort marked for båten i Norge, ettersom prisen for en norske plastandunge er under én tiendedel av den nye, og terskelen for å få lånt båt på Børsholmen er ganske lav.