ARC+: Alle nordmenn i mål
Alle de fem norske båtene i årets ARC+ fra Gran Canaria til Grenada er nå i mål. Den eneste norske båten som fullførte årets ARC, har også kommet i mål på Saint Lucia.
Det var familien på fire fra vestlandet om bord «Ursa Major» som kom først i mål blant de norske båtene, allerede den 4. desember. Dagen etter, 5. desember, var «Eveline» med Linn Eve og Anders fremme, og 6. desember var «Catara», med Odd Ivar og Tove, fremme. Familien fra Oslo om bord «Miss U» og familien fra Asker om bord «Vue Mer» kom i mål 8. desember.
Den eneste båten i ARC+ som ikke har kommet i mål er italienske Alessandra Tanesini sin Iceland Packet 380 med navnet «Morlo of Penarth». 39-foteren er for øyeblikket 208 nautiske mil fra mållinjen. Seilbåten dro senere videre fra Kapp Verde på grunn av motorproblemer, men er nå godt på vei, melder ARC Rally på sin Facebook-side. I tillegg er det fem båter som har avbrutt ARC+.
«Ursa Major»: Første norske båt
4. desember kom den aller første norske båten i mål – «Ursa Major» fra Os utenfor Bergen. Familien har fortalt om en fin overfart uten problemer hele veien, og de kom i mål som første i klassen Cruising B og nummer 8 i Cruising All.
«Eveline»: Første doublehanded i mål
Anders og Linn Eve kom i mål 5. desember som første doublehanded båt, nummer 2 i Cruising klasse B og nummer 10 i Cruising All.
– Den siste biten gikk fort, og de to siste døgnene opplevde vi flere squalls. De har med seg litt mer vind, og de siste timene inn økte vinden til 20 til 25 knop. Endelig vind hvor vi fikk båten til å gå fort, opp mot 10 knop. Vi hentet inn flere timer på estimert ankomsttid, og gikk dermed over mål midt på natten. Vi greide å holde posisjonen vår i klassen, og ble også første doublehandedbåt over mål. Nå gjenstår å se hvordan rating og motortid vil påvirke resultatlistene. Endelige lister kommer den 11. på prisutdelingen. Vi har hatt en fantastisk seilas over, med mange utfordringer vindmessig. Passatvinden er ikke så stabil som vi har hørt om. Mange store vindskift, vindhull å passe seg for og squalls som kommer bakfra om natten og ikke synes på radaren. Alt i alt også masse fine opplevelser med fullmåne, stjernehimmel og solen som går opp og ned. Nå ser vi fram til "ferie" og julefeiring med barna våre, som kommer den 20. desember til St. Thomas. Vi blir værende i øyparadiset i minst tre måndeder, skriver Linn Eve Krogholm.
«Vue Mer»: Stopp på Barbados
Familien fra Asker, med Anders, Ida, Olivia, Herman, og ekstra mannskap Hanne og Bjørn Petter, tok et stopp innom Barbados før det kom i mål i Grenada 8. desember.
– Vi har hatt en klar strategi hele veien. Få mannskap og båt trygt over og å prøve å få dette til å bli en overfart som alle tenker tilbake på med gode minner, skrev Ida Heggedal tidligere i desember.
«Catara»: Snart hjem til jul
Catara med Odd Ivar og Tova klappet til kai kl. 20:30 fredag 5. desember.
– I Catara er det nå vasking og polering på agendaen. Vi fikk ingen skader på båten, så ingenting å utbedre. Nå skal båten bli skinnende ren før mannskapet straks drar hjem for hvit jul, skriver Odd Ivar Mork.
«Miss U»: Tidvis krevende tur
Som tidligere omtalt fikk familien fra Oslo problemer med vanninntregning midt ute på Atlanteren. Påfølgende uvær gikk også utover styringen, men dette fikset familien fint, og 8. desember var familien, med ekstra mannskap, fremme på Grenada.
– Vi har nå trygt ankommet Grenada og det var veldig deilig å komme frem etter en tidvis krevende tur. Nødreparasjonen på styrevaieren holdt helt inn og vanninntrengningen var avtagende de siste dagene av overfarten. Sjøen roet seg også heldigvis. Nå har vi hatt noen dager til å søke etter lekkasjen i båten. Det er enklere å gjøre når man ligger i en rolig marina enn i tre meter dønninger og 17 til 18 knop vind. Vi klarer ikke å finne noen lekkasje gjennom belgen i seildrevet og teorien nå er at vannet har kommet inn via akterspeilet. Det har konstant slått inn bølger bakfra og flere utette små skruehull kan fort bli til ei bøtte vann i løpet av et døgn. Sensoren i seildrevet tror vi har gitt feilmelding og vi søker etter feil med sensoren eller kablingen av den. De siste par dagene har det ikke lekket inn vann. Så det er gode nyheter! Nå gleder vi oss til å utforske de karibiske øyene og ser frem til turer til fossefall, snorkling og strandliv. Det skal bli godt å komme seg ut på anker og ta morgenbad fra båten igjen, forteller Iselin Eng.
ARC: Eneste norske båt
«Nova Vida», en norsk Najad 570, kom i mål 9. desember på Saint Lucia i årets ARC.
Totalt er 31 av 100 båter i mål, og flere nærmer seg målstreken på Saint Lucia. På første, andre og tredjeplass er det i år tre båter fra England. GG, en Solaris 74RS var først i mål – allerede den 7. desember. Ikke mange timene etter kom engelske Celeste of Solent i mål, en Farr 65r, og deretter Odisea – en Oystert 565.
Den andre norske båten i årets ARC, Kompromiss, en Bavaria C 45, avbrøt ARC tidlig i løpet. De gikk over til Kapp Verde tidligere på grunn av svært dårlige værforhold og ødelagt watermaker. Enda en båt har avbrutt ARC. Det er Hanno fra England, en CNB 77 som ble igjen på Gran Canaria.