KLAR: Dag Sem seiler mannskap på en dansk Luffe 48 under ARC+.
KLAR: Dag Sem seiler mannskap på en dansk Luffe 48 under ARC+.

Nordmann på dansk ARC+-båt

I dag starter seks norske båter i ARC+, samt en nordmann på en Luffe 48.

Publisert

Dag Sem har mønstret på som mannskap på en dansk Luffe 48 og som seiler ARC+ med start i dag. søndag. Turen går via Kapp Verde og så over til Karibia, nærmere bestemt Grenada.

Seilerboms

–I moden alder har jeg valgt en karriere som «seilerboms», bor i min egen båt når jeg er hjemme i Oslo, men forsøker for det meste å bruke min tid på horisonten. Får kontakt med båter og mannskap av forskjellig slag på nettsider som tilbyr den slags, og hopper på. I vinter seilte jeg Cape Town til Brasil, en suksess jeg er glad for å gjenta nå, straks vi har rundet nyåret. Gleder meg veldig, spesielt til å se St. Helena igjen, bare et helt utrolig eksotisk sted, forteller Sem til SEILmagasinet. 

Langsmal 48-foter

DANSK: «Sassicaia» er en dansk Luffe 48 med Jonas Midtgaard som skipper.
DANSK: «Sassicaia» er en dansk Luffe 48 med Jonas Midtgaard som skipper.

– Luffe 48 er helt klart en av mine favorittbåter. Lang, smal, spiss. Og på brygga her i Las Palmas så blir den veldig liten blant enorme katamaraner på alle sider. Båten er veldig annerledes enn dagens designer, men etter mitt skjønn helt perfekt. I alle fall for nordiske farvann. For hjemme blåser det jo motvind alltid, uansett hvor man skal, sånn er det jo bare. Det vet jo alle. Men nå får vi antagelig medvind hele veien. Til dels litt lett medvind, så det skal bli spennende å se hvordan vår danske skjønnhet hamler opp med de brede hekker av mer moderne karakter, sier Sem.

Det deltar to danske båter, seks svenske og seks norske båter i ARC+.

Regattaseilere som seiler tur

– Vårt fokus på tur, ikke så meget plassering. Skipper Jonas er som meg, en gammel Snipe seiler. Så vi er vant med regattaseiling begge to. Men hans kone Amalie og deres tre barn Mynthe, Mateo og Menya er ikke så klare for konkurranseaspektet ved seilasen. Vi har også med Amalies gamle venn Peter. Så det blir folksomt ombord. Men jeg har fått min egen akterlugar som er svært komfortabel, forteller den norske deltageren.

– Den første uken har gått med til planlegging, noen seminarer og proviantering. Vi fikk leid en bil til 10 euro om dagen, og suser fra den ene lavprisbutikken til den andre, og en ting er sikkert, disse ukene som kommer nå blir de billigste dette året. Noe som passer godt for en gubbe på statens pensjonssatser, avslutter seilerbomsen. 

Dag Sem har ambisjoner om å holde SEILmagasinets lesere oppdatert under veis. «Sassicaia» er utstyrt med Starlink, og om teknikken fungerer så vil Sem har gode muligheter til å sende tekst og bilder til redaksjonen. 

Norske båter i ARC+

NavnBåttypeSkipper
Ada IIDehler 42C (JV)Trond Johansen
Moon BirdFountaine Pajot Mahe 36Ole Martin Minsås
MøyfridJeanneau Sun Odyssey 44Julie Ruyter
NorahJeanneau Sun Odyssey 43Vegard Holmberget
Why NotBeneteau Oceanis 46Petter Asheim
XmeraldaX-Yachts Xc 45Beate & Colin Bevan

ARC og ARC+

World Cruising Clubs populære fellestur over Atlanterhavet har i år 10 norske båter. Det har i de senere år vært to slike arrangement, ARC og ARC+.

ARC har flest deltagere, men det er ARC + som er mest populært for nordmenn. ARC pluss startet 5. november fra Las Palmas på Grand Canaria med seks norske båter av totalt 96. 

ARC starter fra samme sted 19. november med fire norske båter av 162.  Mens ARC-deltagerne seiler direkte til St. Lucia, en distanse på 2700 nm, får ARC+-deltagerne et lite stopp på Kapp Verde, får de krysser Atlanterhavet med Granada i Karibia som mål. ARC+ har Port Louis Marina, Grenada som mål i Karibia, mens ARC ender i Rodney Bay på St. Lucia.

Premieutdeling for ARC+ er 7. desember, mens utdelingen for ARC er 16. desember.

.