OPPGRADERING: Arcona 415 har samme skrog som 410, men et nytt overbygg og justeringer i cockpiten.
OPPGRADERING: Arcona 415 har samme skrog som 410, men et nytt overbygg og justeringer i cockpiten.

Ny Arcona med elmotor som standard

Det svenske verftet oppgraderer sin 41-foter og tenker fremtidens løsning.

Publisert Sist oppdatert

Arcona gjør en facelift på sine modeller, og Arcona 410 blir nå Arcona 415. Den mest synlige forskjellen er vinduene i overbygget. 41-foteren får samme stil som verftet introduserte med Arcona 435, et langt vindu fremfor flere små.

Hørbar forskjell

Det mest oppsiktsvekkende med nyheten er at båten nå blir levert med elmotor som standard. Få verft har så mye erfaring med denne type løsninger som Arcona, som leverte sin første båt, en Arcona 380, til Finland for over fem år siden. I 2016 fikk Henrik Torgersen sin Arcona 410 med elmotor, men med et hybridsystem, en båt vi testet våren 2017.

Arcona jobber videre med Oceanvolt, og den nye Arconaen får en elmotor på 15 kW, samt et batteri på 19 kWt. Siden vi testet Arcona 410 Hybris har Oceanvolt utviklet et nytt drev. Det skal gi en effektiv regenering av strøm under seil. Arcona hevder at båten vil starte å lade alt fra 3,5 knops fart.

Lettdrevet skrog

Elmotor på en Arcona er effektivt. Vi oppnådde 3 knops fart med 1 kW effekt da vi testet båten. Hybriden vi testet har et batteri på beskjedne 8 kWt som da får 24 nm rekkevidde i den lave farten, mens den nye får over 50 nm.

I 5 knop hadde motoren en effekt på 4,3 kW. Det ga under 8 nm rekkevidde i båten vi testet, men 20 nm med 19 kWt batteripakke. Det tar over fire timer får batteriet er flatt.

Båten vi testet oppnådde en fart på 7 knop på full fart, men med 10 kW effekt, så blir batteriet flatt på under en time. Arcona 415 får en 15 kW motor som bør gi nok med krefter. Verftet hevder den kan måle seg mot en 50 hk diesel.

Ikke alene

Arcona er ikke eneste verft som høster erfaring med elmotor. Elan og Salona bruker også Oceanvolt og kan tilby elmotor, men som et alternativ. Det ble i sommer levert en Elan GT 5 med elmotor til Norge, som viser at etterspørselen finner. Denne båten har to elmotorer, en foran hvert ror, plassert under køya i akterlugaren.

På tegnebrettet

Arcona 415 er foreløpig kun på tegnebrettet, men nyhetene kommer på rekke og rad fra Arcona. I fjor var det Arcona 345 som lagde overskrifter. Neste helg er det Oppet Varv på Orust, og der viser Arcona frem sin nye 385, en oppgradert modell fra 380. Båten på tegnebrettet følger samme oppskrift som 385.

Verftet har så langt ikke publisert noen pris på nye Arcona 415.

INNREDNING: Arcona 415 kan leveres i ulike innredningsløsninger og stiler. Her med tre lugarer og to bad.
INNREDNING: Arcona 415 kan leveres i ulike innredningsløsninger og stiler. Her med tre lugarer og to bad.
Powered by Labrador CMS