PÅ HØYDEN: I 1917 ble verftets 10-års jubileum feiret, og Jac M. Iversen ble hedret sammen med hele arbeidsstokken. Det gikk så det suste. Snaue 10 år etter var han konkurs og flyttet til Sverige.
KATASTROFALT: Byggingen av skuta «Vesleper» skulle i betydelig grad bidra til å nedbetale gjeld på Jac M. Iversens verft, men da skuta ikke lot seg rikke fra stranden der den ble bygd og måtte heises ut i sjøen, røk hele regnestykket.
PÅ STRANDEN: «Vesleper» ble bygd i et provisorisk skur på stranden utenfor verftet.
TRAVELT: På slutten av første verdenskrig var det hektisk virksomhet ved Jac M. Iversens verft i Son.
TRANGT: Det var trangt om plassen inne i verftet der det var nybygg og reparasjoner side om side.
60 KVM: Jac M. Iversen bygde flere 60 kvm spissgattere.
MINDRE BÅTER: Da markedet krympet etter krigen på begynnelsen av 1920-tallet, måtte Jac M. Iversen nøye seg med å bygge mindre båter. De store prestisjeoppdragene gikk til Anker & Jensen i Vollen.
HUS: Jac M. Iversen giftet seg og bygde hus i Son. I 1926 måtte han flytte fra det og reise med sin svenske kone til Sverige.
40 KVM: 40 kvm var en av volum-båtene ved verftet i Son i 1919. Den gangen ble fokkestaget virkelig festet godt inn på fordekket, og båtene hadde i sannhet en ekte brøkdelsrigg!
«SALLY III»: 30 kvm-eren «Sally III» som Jac M. Iversen bygde til seg selv i 1922 seiler fortsatt og deltok i Europauken i 2014 og vant sin klasse. Her seiler båten utenfor Son 92 år etter at båten ble bygd samme sted.

Opp som en løve - ned som en fell

Båtbygger Jac M. Iversen i Son levde et strevsomt og innholdsrikt liv. Det bød på solide oppturer og dype fall. Det bød også på forunderlige historier.

Publisert Sist oppdatert

For Jac. M. Iversen bød verdenssituasjonen sensommeren 1914 på forvirrende endringer. England hadde erklært krig mot Tyskland 4. august, noe som medførte at Johnnie Martin, Jacs britiske forretningspartner og svoger, som allerede hadde vært borte i flere måneder, ikke kom tilbake til Son. Virksomheten til Jac hadde gått såpass dårlig at han hadde blitt tvunget til å selge den til Johnnie, for så å leie tilbake båtverftet – inklusive de nyeoppsatte bygningene som de to partnerne hadde konstruert og bygd, for å kunne bygge 12-meteren «Skum III».

Etter å ha bygd «Skum III» etter tegninger av den kjente, britiske konstruktøren Charles Ernest Nicholson, hadde de håpet på et rush av prestisjefylte oppdrag. Men de kom aldri. I stedet ble Jac. M. Iversen tvunget til å si opp medarbeidere – inntil det var to igjen. En total katastrofe ble avverget, men nå hadde hans modige ambisjoner krympet til nesten ingenting. Jac var alene mens partneren Johnnie var nordover og spionerte for sitt hjemland; England.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER