Handlingsplanen mot fritidsbåtulykker
Nullvisjonen må forankres i virkeligheten
De siste årene er det blitt flere ulykker med fritidsbåt, og i år har det vært rekordmange omkomne. Likevel snakker alle om nullvisjonen.
Kommentar av sjefredaktør OIe Henrik Nissen-Lie i SEILmagasinet
Nullvisjonen om at ingen skal drukne ble møtt med klappsalver og bifallsrop på Sjøfartsdirektoratets Fritidsbåtkonferanse og Sjøsikkerhetskonferanse sist uke, men hvor ble det av selvransakelsen og ydmykheten?
En nullvisjon er selvsagt flott, men det som teller i praksis er resultatene, og faktum er at antallet dødsulykker ligger på rekordnivå i år. Hittil har 36 omkommet i ulykker med fritidsbåt.
Laveste drukningstall i vårt århundre finner vi faktisk i 2012 med 61 omkomne.
– Disse dystre tallene viser hvor viktig nullvisjonsarbeidet er, og at det kommer gode konkrete tiltak mot ulykker, sa konstituert Sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim på konferansen.
Man kan like gjerne si at tallene viser mangelen på resultater av sikkerhetsarbeidet som har pågått på 2000-tallet. En rekke tiltak er iverksatt, som vestpåbud i 2014 og høyhastighetssertifikat i 2023. Tiltakene har ikke gitt nedgang i ulykker. Tvert om, har det altså vært oppgang de siste fem årene, og særlig i år.
Delmålet var 17 omkomne
På 2000-tallet er det investert store beløp i sikkerhetsarbeid på sjøen, men verken fatale båtulykker spesielt, eller drukningsulykker generelt, viser nevneverdig nedgang. Laveste drukningstall i vårt århundre finner vi faktisk i 2012 med 61 omkomne.
Når de store investeringene i sikkerhetsarbeidet ikke har gitt bedre resultater, kunne man kanskje ha forventet en kritisk evaluering av ressursbruk i forhold til resultatene, men nei da; nå skal det pøses på med enda mer av samme medisin.
Høyere bøtesatser, lavere promillegrense, 40 knops grense for høyhastighetsbevis, påbud om bruk av dødmannsknapp i motorbåter og obligatorisk småbåtregister, er blant forslagene som Sjøfartsdirektoratet nå har ute på høring. Bak forslagene står foruten direktoratet også Kystverket, Politiet og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).
Foreløpig er det ikke knyttet noen målsetting til de inngripende tiltakene, og på den hyggelige konferansen ble det ikke snakket mye om at man ikke hadde nådd målet med den forrige handlingsplanen. Målet i Nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker i perioden 2019 til 2023 var 17 omkomne. Hittil i år har altså over dobbelt så mange omkommet.
Vi båtfolk fortjener en plan med konkrete mål. Ellers blir nullvisjonen verdiløs. Alle kan si at ingen skal drukne, men det skal godt gjøres å nå dette målet.