LETT: Code 0 fra Black pepper er en av flere oppsiktsvekkede nye båter til Færdern.
LETT: Code 0 fra Black pepper er en av flere oppsiktsvekkede nye båter til Færdern.

Nye kule båter i Færder’n

Det er ikke bare Bavaria, Hanse og Jeanneau som selger. Også små spesialverft finner kunder langt i nord.

Publisert   Sist oppdatert
OSLOFJORDEN: ClubSwan 50 «Proxflyer» på vei til Asker fra Sandefjord. Nina Bøhaugen Bråthen var ute i RIB for å sette Elling Rishoff om bord.
OSLOFJORDEN: ClubSwan 50 «Proxflyer» på vei til Asker fra Sandefjord. Nina Bøhaugen Bråthen var ute i RIB for å sette Elling Rishoff om bord.

Det er ikke hvert år at Heitmann selger en Swan til en norsk kunde, men i Færder’n får du se det finske verftets sprekeste båt til dags dato, og Heitmann er ikke overrasket om det blir to slike båter i Færdern til neste år. Da seiler også ClubSwan 36, som langt flere her hjemme har råd til å kjøpe.

Petter Muren har fått ett måletall på 1.327, og bare to båter skal seile raskere. Det er TP52 «Wolfpack» og 56-fot one-off «Progressiva»

Rett fra fabrikk

«Norwegian Steam» er også en oppsiktsvekkende båt. Den blir seilt av Ola Viig Østensen. Båten er en Code 0 fra Black Pepper. Black Pepper er en fransk verft som har spesialisert seg på linjelekre dagseilere, bygget i karbon. Code 0 er 30-fot, og verftets nest minste modell. Den 9,6 meter lange båten veier under to tonn. Båten har ett bredt og flatt undervannskrog, en dyp svingkjøl, slik som Pogo og Seascape, samt doble ror.

«Norwegian Steam»  har fått ett måletall på 1.067. Det betyr at den må seile svært fort for å høste medaljer, raskere enn de fleste 40-fotere. Ola Viig Østensen er også representant for Black Pepper i Norge. 

Overall-vinner

«Mika» kom til landet i fjor, og debuterte med seiler i Skjæløy OneStar hvor eieren Harald Walder håndterte båten alene.  Den spreke JPK 1080 seiler Færdern for første gang. Båttypen har funnet Fastnet Race overall, og har tatt sølv i Sydney Hobart Race. 

Det er en trend at norske seilere oppsøker ulike produsenter direkte. JPK har ingen representant her hjemme, det har heller ikke Pogo, som det har blitt en del av allerede. Det finnes også en JPK 38FC i Norge, men den er ikke påmeldt i år.

JPK 1080 ble kåret til Årets Båt i Europa i 2016, og vi har seilt den under flere anledninger. 

RASK: JPK 1080 er optimalisert for IRC, og vunnet det meste. Båten blir farlig under Nor Rating også.
RASK: JPK 1080 er optimalisert for IRC, og vunnet det meste. Båten blir farlig under Nor Rating også.