SV VALKYRIE: En Malö 40 fra 1976.

Del dine erfaringer med Malö 40

Denne 32-foteren kan ta deg jorden rundt, men allikevel kan man finne et fint eksemplar for under en kvart million. Malö 40 er neste båt ut i vår serie bruktbåttips, og vi ønsker å høre hva du mener om modellen.

Publisert Sist oppdatert

Bruktbåttips

SEILmagasinet har en serie hvor vi tar frem aktuelle bruktbåter. Vi tar frem gamle tester, og snakker med båteiere for å gi en god beskrivelse av båtens styrker og svakheter. Vi vurderer båten også opp mot dagens båter i samme segment.

2019

Beneteau Oceanis 40 (+)

• Bavaria 38 AC (+)

• Dufour 34 Performance (+)

Hanse 430e (+)

• Jeanneau Sun Odyssey 35 (+)

• Hallberg-Rassy 312 (+)

2020

• First 40.7 (+)

• X-362 (+)

• Marieholm MS20 (+)

• Bavaria Vision 44 (+)

• Fenix (+)

• Hanse 400 (+)

2021

Albin Express (+)

Sun Odyssey 409 (+)

• Maxi 77 (+)

Bavaria 34 AC (+)

Albin Ballad (+)

Elan 37 (+)

2022

X-79 (+)

Dufour 385 GL (+)

Comfortina 32 (+)

• Hanse 371 (+)

• First 31.7 (+)

Yngling (+)

I 1974 satte Olsöners båtbyggeri i Kungsviken, Orust, i gang produksjonen av det som siden skulle bli Malö 40. 12 år, ett navneskifte og 350 båter senere stanset verftet, som nå het Malö, opp produksjonen.

Båten utkom i kjølvannet av en rekke andre lanseringer fra Orust-verftene. Hallberg Rassy Rasmus 35, Najad 34 og Vindö 50 ble lansert kort tid før Malö presenterte Malö 40. Båten ble laget etter Malö-verftets egne tegninger signert av andre generasjons båtbygger Bo Olsson.

Båten ble bygget i tradisjonell stil med langkjøl og hadde originalt roret festet på kjølen, men i takt med utviklinger som tok sted hos de andre Orust-verftene endret Malö på dette i 1979. De moderniserte da båten og ga den en ny modellbetegnelse: Malö 40H. H-en sto for høy rigg, da båten nå kunne bestilles med en høyere rigg sammenlignet med den som tidligere var tilbudt, men den største endringen skjedde under vannlinjen. Med Malö 40H skilte verftet roret fra kjølen, slik at det ble fritthengende. I tillegg gjorde de noen endringer med cockpit og akterkabin.

Begge variantene, Malö 40 og 40H, er bygget på gamlemåten i typisk Orust-kvalitet. Skroget består av tykt håndlagt enkeltlaminat glassfiber. Interiøret oser av godt håndverk og er for det meste bygget i massiv mahogni og teak.

Hjelp oss å råde andre

I 1976 skrev vi at: «Det gedigne håndverket både i skrog, dekk og innredning, alt ut­styret og de gode seilegen­skapene gjør Malö 40 til en båt vi trygt kan anbefale». Nå skal vi igjen se på malö 40H i vår serie bruktbåttips, og vurdere hvorvidt dette er en båt vi fortsatt kan anbefale. I serien bruktbåttips baserer vi våres meninger på deres erfaringer, og vi ønsker derfor å komme i kontakt med eiere og seilere av Malö 40.

Hvis du har noe du ønsker å dele om Malö 40 så ta kontakt med:

Bror Sonne

46851767

bror@seilmagasinet.no