TEST: Norsk mot fransk. Er det store forskjeller mellom bunnstoffet franske regattaseilere bruker og Racing fra Jotun. Det skal vi sjekke ut.
TEST: Norsk mot fransk. Er det store forskjeller mellom bunnstoffet franske regattaseilere bruker og Racing fra Jotun. Det skal vi sjekke ut.

Test av bunnstoff for regattabåter

Nautix A4T.Speed er franske regattaseileres foretrukne bunnstoff. Det er mye til felles med Jotun Racing. Vi har fått takk i en slant Nautix for å teste det mot det norske alternativet.

Publisert Sist oppdatert

Regattaseilere vil ha hardt bunnstoff. Det krever mer arbeid, men gir et skrog med mindre friksjon. I Norge er VC17 det foretrukne harde bunnstoffet, et tyntflytende bunnstoff som er krevende å påføre, men som gir et tynt og glatt resultat.

I de senere år har noen norske regattaseilere gått over til Nautix A4T.Speed og har vært fornøyd med det. Det er fartsdoktoren Per Ferskaug som har stått for pleien av undervannskrogene på disse båtene, båter som «Hyrrokkin», som har hevdet seg svært bra på regattabanen.

– Jeg kjøper inn produkter fra Nautix for mine kunder, ikke for videre salg. Jeg mener det gir et svært bra resultat, forklarer Ferskaug. Han forteller at den franske produsenten har en meget bra oppskrift på hvordan båtens bunn skal bli så optimal som mulig.

Per Ferskaug sprøytelakkerer bunnstoffet for sine kunder. Det sparer slipearbeid. Vi vil gjøre testen mer rettet mot vanlige regattaseilere, og bruker rulle.

Norsk alternativ

Jotun Racing er et norsk alternativ til Nautix A4T.Speed. Wolfpack har brukt Jotun Racing på kongens gamle TP52, og brukte også sprøyte for best mulig resultatet. Metoden Wolfpack benyttet for å bruke bunnstoffet er beskrevet på Jotuns nettside, men det kommer ikke frem hvor mye tynner de har brukt. Å tynne ut bunnstoffet er nemlig nøkler for å få et bra resultat mener Ferskaug. På boksen til Nautix A4T.Speed kommer det tydelig frem at du kan bruke opp mot 10 prosent tynner med rulle og kost, og opp mot 20 prosent med sprøyte.

Vi skal teste hvit bunnstoff. Det velger også franske regattaseilere. Hvit gir bedre kontroll på groe, og gjør det enklere å fjerne det som ikke skal være der.

En fordel med hvit bunnstoff er at Jotun Racing kan brukes på aluminium. Det gjør det mulig å bruke samme bunnstoff på hele skroget, også rundt roret og drevet.

DELT: Vi legger Jotun på babord skrog, og styrbord kjøl og ror, mens det franske får motsatt side.
DELT: Vi legger Jotun på babord skrog, og styrbord kjøl og ror, mens det franske får motsatt side.
SKRAPT: Gammelt bunnstoff er skrapt vekk.
SKRAPT: Gammelt bunnstoff er skrapt vekk.
SLIPT: Etter skraping er skroget slipt med eksentersliper.
SLIPT: Etter skraping er skroget slipt med eksentersliper.

Godt forarbeid

Ferskau anbefaler å bruke samme merke på grunning som bunnstoff, men for enkelhets skyld benytter vi kun grunningen til Jotun på testen. Også denne skal tynnes ut, slik at det blir et tynnere og jevnere lag. Da blir resultatet bedre. Ferskau anbefaler også å slipe mellom lagene med grunning. Med et godt utgangspunkt er det lettere å legge pene lag med bunnstoff, og slipe det til slutt med en fint sandpapir.

Ferskaug anbefaler tre lag bunnstoff for å ha noe å slipe på.

Pris

Hardt bunnstoff er dyrere enn selvpolerende. Nautix A4T.Speed selges ikke i Norge hvor det er krav om at boksene merkes med norsk språk. Ferskaug sier at det ikke er billig, og ser på internasjonale butikker at produktet ikke er noen prisvinner, uten at vi har funnet et sted som har både det franske og det norske.

Jotun Racing koster 400 kroner for en boks på 0,75 liter, mens vi fant Nautix A4 T.speed til 81 euro. VC-17 koster 600 kroner, mens Jotun Nonstop koster 370 kroner.

FLYTENDE: Tynner er hemmeligheten for å få et godt resultat.
FLYTENDE: Tynner er hemmeligheten for å få et godt resultat.
RULLE: Ferskaug sprøyter på bunnstoffet, men vi ruller det på.
RULLE: Ferskaug sprøyter på bunnstoffet, men vi ruller det på.
METALL: Jotun Racing kan brukes på aluminium, så vi brukte det på drev og propell også.
METALL: Jotun Racing kan brukes på aluminium, så vi brukte det på drev og propell også.
AKSLING: For å hindre at styringen korroderer så legger vi racing også øverst på roret på begge sider.
AKSLING: For å hindre at styringen korroderer så legger vi racing også øverst på roret på begge sider.

Flere fordeler

Selvpolerende bunnstoff er lettvint og det fungerer. Slikt bunnstoff er laget slik at det ytre laget hele tiden skal slites vekk, slik at du får ferske virkestoffer ut mot vannet. Slikt bunnstoff «kritter», det vil si at det er løst og avgir farge. Mye av det du legger på om våren vil dermed slippe skroget og havne i vannet.

Hardt bunnstoff har en hard overflate, og beholder volumet gjennom sesongen. Ulempen er at virkestoffene vil gradvis bli redusert ut over sesongen. Mange regattaseilere før derfor båten løftet på land for å få skroget spylt før høstregattaene.

Et alternativ til løft er å benytte seg av en skrogvasker, som ikke vil slite vekk hardt bunnstoff slik selvpolerende bunnstoff vil.

BRUKSANVISNING: Nautix har tydelig merking av bunnstoffets egenskaper og hva slags forhold det kan benyttes. Jotun sier at de ikke har plass på boksen fordi det er krevet advarsler på mange språk, og at disse tar for mye plass.
BRUKSANVISNING: Nautix har tydelig merking av bunnstoffets egenskaper og hva slags forhold det kan benyttes. Jotun sier at de ikke har plass på boksen fordi det er krevet advarsler på mange språk, og at disse tar for mye plass.