OMBYGD: «Solo2» fra 2014 klarer seg bra i Route du Rhum.
OMBYGD: «Solo2» fra 2014 klarer seg bra i Route du Rhum.

Slik går det med de «norske» Route du Rhum-båtene

Både «Hydra» og «Solo2» er på vei til Karibia i Class40, men med franske skippere.

Publisert Sist oppdatert

Hele 55 Class40-båter deltar i Route du Rhum. 20 av disse er bygget siden forrige gang regattaen ble arrangert, i 2018. Første båt er ventet i mål onsdag 23. november. 17 av de 55 båtene som startet har brutt.

Bestilt av em mester

«Solo2» var en svært rå Class40 da den ble bygget i 2014 for Yannick Bestaven, mannen som vant seneste Vendee Globe, og som nå seiler Route du Rhum med en kliss ny IMOCA. Båten er nok for ny for Bestaven som på tirsdag ligger bare på en 18 plass, og første Class40 vil være i mål bare noen timer bak.

«Solo2» var helt ny da Bestaven debuterte med båten i Route du Rhum 2014, hvor han ble nummer 7. Neste sesong vant han det meste, også Transat Jacques Vabre.

SOLO2: «Solo2» ble hentet i Frankrike i 2016. Båtens første regatta var HH Skagen Race.
SOLO2: «Solo2» ble hentet i Frankrike i 2016. Båtens første regatta var HH Skagen Race.
NY: Bergersen med «Hydra», bygget i Sør Afrika, i Færderseilasen 2018.
NY: Bergersen med «Hydra», bygget i Sør Afrika, i Færderseilasen 2018.

Vant Middelhavsserien

I 2018 kjøpte Kito de Pavant «Solo2» av Rune Aasberg, og har den ennå. Pavant er en tidligere IMOCA-seiler, og vant Class40-serien i Middelhavet denne sesongen med «Solo2». Men Pavant har ikke lykkes i de store Atlanterhavsregattaene så langt.

Tirsdag ligger Pavant på en 10. plass, med kortere avstand opp til niende, enn ned til 11. Pavant har hatt strukturelle skader på sin båt, skader han har fått fikset mens han har seilt. Pavant har vært som en jo-jo på resultatlistene, og lå helt oppe på en tredje plass i starten av regattaen, men har også vært helt ned på 22. plass.

«Solo2» er en Guillaume Verdier-design, den heteste designeren nå for tiden. Verdier står bak IMOCA «Apivia» som vinner alt, og som setter standarden for nye 60-fotere.

SKADE: «Solo2» har ikke tålt de tøffe forholdene i starten av Route du Rhum, men skadene er blitt fikset.
SKADE: «Solo2» har ikke tålt de tøffe forholdene i starten av Route du Rhum, men skadene er blitt fikset.
SOLO2: Pavant har modernisert båten og høvlet vekk litt av baugen.
SOLO2: Pavant har modernisert båten og høvlet vekk litt av baugen.
HYDRA. »Bleu Blanc» har fremdeles grønt akterspeil og bærer navnet «Hydra» på hekken.
HYDRA. »Bleu Blanc» har fremdeles grønt akterspeil og bærer navnet «Hydra» på hekken.

Vant RORC Caribbean 600

«Hydra» ble bygget for Henrik Bergesen, og sjøsatt i 2017. Bergesen forsøkte hard å lykkes i Class40, og engasjerte Pip Hare på sitt prosjekt, uten å få de store resultater. Hare har i senere tid seilt Vendee Globe, og seiler nå også en nyere og langt raskere IMOCA i Route du Rhum.

Hydra er en Owen Clark Design som tilhører samme generasjon som «Solo2», selv om den er bygget tre år senere. Timingen var feil, lansert rett før et generasjonsskifte.

Nå er det Hervé Thomas som seiler båten, som har navn «Bleu Blanc», og han lykkes godt i RORC Caribbean 600 i vinter. Da vant han klassen, og hadde med Kito de Pavant som mannskap.

I Route du Rhum ligger han et godt stykke bak, faktisk bare to båter bak seg, på en 36. plass. Hervé Thomas startet OK, og lå en tid på en 15. plass.