LAVTRYKK: Det blir en tøff start for de 95 båtene som seiler Transat Jacques Vabre.
LAVTRYKK: Det blir en tøff start for de 95 båtene som seiler Transat Jacques Vabre.

Lavtrykkene skremmer Transat Jacques Vabre-seilerne

Værprognosene gjør at Class 40 skal seile to etapper av doublehanded-regattaen til Karibia.

Publisert Sist oppdatert

Det blir en tøff start på Transat Jacques Vabre på søndag, men det blir enda verre. Et lavtrykk utenfor Irland gir kryss ut Den Engelske Kanal fra Le Havre. Dette lavtrykket blir tøft, men er innenfor av hva disse seilerne klarer å mestre. 

Verre er det med neste lavtrykk som bygger seg opp under sin vei over Atlanterhavet. Dette lavtrykket er ventet å bli svært kraftig, og gi svært kraftig vind. 

De raskere båtene er ventet å klare å komme seg syd for denne andre fronten, men det vil ikke Class 40 klare. 

ONSDAG: Andre lavtrykk blir svært dypt, helt ned til 947 hPa. Da vil Class 40-båtene ligge trygt i havn, mens de andre skal ha kommet seg syd for uværet.
ONSDAG: Andre lavtrykk blir svært dypt, helt ned til 947 hPa. Da vil Class 40-båtene ligge trygt i havn, mens de andre skal ha kommet seg syd for uværet.

To etapper

Nyheten om at Class 40 får to etapper ble godt mottatt av de 88 seilerne som seiler klassen. De starter til planlagt tid, men seiler bare til Lorient, Biscaya. Har skal båtene ligge til det andre lavtrykket har passert. Hadde de ikke søkt havn ville de blitt møtt av 40 knops vind og åtte meter bølger ved Kapp Finisterre tirsdag. 

Første etappe vil bli en sprint i motvind og mye strøm. Dette har seilerne å si om saken: 

Vincent Riou (Crosscall), Class40: 

– Det som er klart er at hvis vi hadde holdt oss til den opprinnelige planen, så ville det ikke gått. Denne uvanlige avgjørelsen av regattaledelsen er svært fornuftig. Det viktige er at vi skal kappseile og jeg håper det vil være 44 båter i starten av andre etappe og at vi alle liker det. Nå legger vi ut på en sprint i ganske sterk vind med varierte forhold og mange manøvre. Psykologisk sett hadde vi forestilt oss hvordan ting skulle bli, men nå må vi tenke på det hele annerledes, og tilbringe litt tid foran datamaskinen.

Clément Giraud (Coup de Pouce - Giffard Manutention), IMOCA: 

– Det burde ikke være alt for vanskelig å komme seg ut av den engelske kanal, men det andre lavtrykket blir tøft, da det er ned til timingen. Vi må ta en beslutning – om å stoppe eller ikke – når vi har kommet oss bort fra spissen av Bretagne. Det vil avhenge av hvor langt vi har seilt og hva som skjer. Det er fare for 60 knops vindkast og 6-8,  eller til og med 10 meter høye bølger.

Anthony Marchand (Actual Ultim 3), ULTIM: 

– Det er fint å ha en rask båt under disse forholdene. Det er ofte tilfelle, da det gir deg større kursvalg. Når det er sagt, kommer forholdene til å bli ganske stygge for oss. Men, hvis vi ikke har noen tekniske problemer så er det høyst sannsynlig at vi kan unngå det verste av lavtrykket, siden vi allerede er nede på Gibraltars breddegrad når den ankommer. Vi nærmer oss da en høytrykksrygg og i solskinnet kan vi lappe sårene og tørke klærne. Et annet løp kan da begynne.»

Transat Jacques Vabre

LE HAVRE, FRANCE - OCTOBER 22:  Imoca and Ocean Fifty boats are illustrated from above in the docks during the Transat Jacques Vabre, in Le Havre, France, on October 22, 2023. (photo by Jean-Marie Liot / Alea)

Det ligger 95 seilbåter i Le Havre klare til å legge flere tusen nautiske mil bak seg og skal anløpe den karibiske øya Martinique et par uker senere.

Transat Jacques Vabre har i løpet av tretti års eksistens klart å etablere seg som en viktig doublehanded regatta. Søndag 29. oktober går starten fra Le Havre. Eldre skipsruter som fraktet kaffe brukes som utgangspunkt for dagens seilaser over Atlanterhavet.

Ultime, IMOCA, Ocean Fifty og Class40 er de fire klassene til start. De største, Ultim, er 105 fots foilende trimaraner og kan nå en hastighet på over 45 knop. 

Klassene har hver sin rute de skal seile, tilpasset båtenes hastighet. Alle klassene kommer da i mål på Martinique omtrent på samme tidspunkt. 

.