KLAR: «Edmond de Rothschild» er pakket og klar for Vendee Globe. 800 kilo med utstyr er tatt om bord.
KLAR: «Edmond de Rothschild» er pakket og klar for Vendee Globe. 800 kilo med utstyr er tatt om bord.
SØVN: Alt er svart under dekk på grunn av karbon. Ingen bruk for gardiner for å få sove en blund på dagen. Sakkosekk er fortrukket.
SØVN: Alt er svart under dekk på grunn av karbon. Ingen bruk for gardiner for å få sove en blund på dagen. Sakkosekk er fortrukket.
BYSSE: Maten lages på et bluss ved leideren ved cockpitluken.
BYSSE: Maten lages på et bluss ved leideren ved cockpitluken.
MAT: Frysetørket mat kokes opp med vann rett i bollen som Josse spiser fra
MAT: Frysetørket mat kokes opp med vann rett i bollen som Josse spiser fra
BESKYTTET: De nye IMOC60 båtene gir langt bedre beskyttelse for seilerne med den delvis overbygde cockpiten.
BESKYTTET: De nye IMOC60 båtene gir langt bedre beskyttelse for seilerne med den delvis overbygde cockpiten.
BESKYTTET: Cockpiten er delvis overbygget. Det meste av håndteringen kan gjøres under tak.
BESKYTTET: Cockpiten er delvis overbygget. Det meste av håndteringen kan gjøres under tak.
ELEKTRONIKK: Også i cockpiten er det tilgang til navigasjonsdata.
ELEKTRONIKK: Også i cockpiten er det tilgang til navigasjonsdata.
KARTBORD: Navigasjonsposisjonen kan vris slik at Josse kan sitte med ryggen mot lo.
KARTBORD: Navigasjonsposisjonen kan vris slik at Josse kan sitte med ryggen mot lo.
ELEKTRONIKK: iPhone brukes til lydbøker og musikk samt for å ta bilder.
ELEKTRONIKK: iPhone brukes til lydbøker og musikk samt for å ta bilder.
FLYR: «Edmond de Rothschild» tilhører siste generasjon IMOCA 60 med foiler. Disse løfter skroget for å redusere motstanden gjennom vannet.
FLYR: «Edmond de Rothschild» tilhører siste generasjon IMOCA 60 med foiler. Disse løfter skroget for å redusere motstanden gjennom vannet.

Pakker og klar for Vendee Globe. Dette er med

Sébastien Josse skal seile jorda rundt for sin femte gang, og det er tredje gang han seiler Vendee Globe. Skipperen på «Edmond de Rothschild» må strengt vurdere alt som pakkes for å holde vekten nede. 

Publisert Sist oppdatert
FAVORITT: Sébastien Josse starter Vendee Globe for tredje gang. Han deltok for første gang i 2005. Han ble da nummer fem. I 2009 måtte han bryte.
FAVORITT: Sébastien Josse starter Vendee Globe for tredje gang. Han deltok for første gang i 2005. Han ble da nummer fem. I 2009 måtte han bryte.

800 kilo vekt

Det er mye seilerne i Vendee Globe må ta med, som sikkerhetsutstyr. Totalt blir båten lastet med 800 kilo, hvor 500 av dette er seil. De seilene som ikke er i bruk, blir flyttet rundt i båten for maksimal vektoptimalisering. Det betyr mye arbeid for en mann. Det er tillatt ni seil. Av disse vil to alltid være plassert på riggen. 

En del båter og mye av utstyret på en vogn, som kan flyttes fra le til lo for vektoptimalisering. Det gjør omplasseringsjobben raskere. Slike detaljer kan gi en liten fartsfordel som kan gi store utslag på en regatta på 25 000 nautiske mil.

– Det er et komplisert valg. Vi vet aldri hvs som vil skje, men vi trenger utstyr for å fikse uforutsette situasjoner, sier Sébastien Josse.

Frysetørret mat

Det er kun i de første dagene etter start at Josse kar gleden av fersk mat. 90 prosent av maten er frysetørret. Den franske seileren har samarbeidet med Michelin-stjernekokken Julien Gatillon for å utvikle menyer. Maten er pakket i bagger for hver dag, som igjen er pakket for hver uke. Maten blir laget på et bluss som får vann til å koke i løpet av ett minutt. Om bord vil det også være to flasker champagne for å feire delmål.

Josse vil bruke saltvann for å dusje. I tropene vil han benytte seg av regnvann. Vaskeservietter vil også inngå som en del av hygienestellet. Solkrem er med, også barberingsutstyr. 

To sett seilklær

Om bord er det to sett med seiltøy, ett lett for varmen, og et tyngre for sørishavet. Han har også med tørrdrakt som brukes når man må på fordekk. Det meste av seilhåndteringen kan gjøres fra under tak i cockpiten. 

Mellomlaget vil være av merinoull, mens undertøyet er av lycra. En hjelm er også om bord, om han må opp i masten.

Elektronikk og navigasjon

99 prosent av all navigering foregår på en PC. Alt er tilgjengelig fra båtens kartbord, men PCen har også en slaveskjerm i cockpiten hvor det meste kan gjøres. 

Det er påbudt med en almanac og papirkart for seilingsområdet.

En iPhone og en iPad er også med. Dette blir brukt til å høre på musikk via trådløse høytalere, samt for fotografering. Josse vil også ta med lydbøker. I tillegg vil han ha en drone for å ta bilder fra lufta. 

 

 

BESKYTTET: Cockpiten er delvis overbygget. Det meste av håndteringen kan gjøres under tak.
PAKKET: Josse i midten av alt som nå er pakket om bord, klar for 75 døgn non-stop rundt jorda.
PAKKET: Josse i midten av alt som nå er pakket om bord, klar for 75 døgn non-stop rundt jorda.
FLYR: «Edmond de Rothschild» tilhører siste generasjon IMOCA 60 med foiler. Disse løfter skroget for å redusere motstanden gjennom vannet.
FLYR: «Edmond de Rothschild» tilhører siste generasjon IMOCA 60 med foiler. Disse løfter skroget for å redusere motstanden gjennom vannet.
MAT: Josse har utviklet menyen sammen med Julien Gatillon. Maten er så frysetørket og pakket i vakuumbagger.
MAT: Josse har utviklet menyen sammen med Julien Gatillon. Maten er så frysetørket og pakket i vakuumbagger.
BESKYTTET: Cockpiten er delvis overbygget. Det meste av håndteringen kan gjøres under tak.
BESKYTTET: Cockpiten er delvis overbygget. Det meste av håndteringen kan gjøres under tak.