En rask katamaran for jordomseiling:

Stort areal til solceller

Erfarne katamaran-langturseilere med nytt prosjekt

Skaperne bak seil-youtubekanalen Sailing Nahoa er i gang med å designe en ny katamaran fra grunn av. De tar med 8 års erfaring fra å ha seilt rundt jorda og å være en familie med små barn på båt. De inviterer andre til å bli med på reisen med å ta båtprosjektet fra design til virkelighet.

Publisert Sist oppdatert

SEILmagasinet har tidligere skrevet om det kanadiske paret Ben (39) og Ashley (41) som har to små barn. Familien seiler en Lagoon 410 med navn Nahoa, og de har nettopp kommet til Karibien. De har dermed avsluttet hva de beskriver som første jordomseiling. Tidligere artikler har handlet om strukturproblemene de har opplevd på denne katamaranen. Paret har funnet ut hvordan de skal løse strukturproblemene og fortsette seilingen. 

Ekspedisjonskatamaran

Paret har sammen med De Villiers Marine Design fått tegnet en ny Nahoa, og den skal ikke oppleve samme problemer som tidligere glassfiberkatamaran. Den nye Nahoa skal bli bygd i aluminium. Et materiale som er sterkt og lett, og mye brukt i ekspedisjonsbåter. 

Båten er designet for å transportere familien sikkert og komfortabelt. Den skal kreve lite vedlikehold og holde høy marsjfart. Den  skal kunne tilbakelegge dagsetapper på over 200 NM. Mange av videoene til Sailing Nahoa viser alt vedlikeholdet som har vært nødvendig, ofte på steder hvor tilgangen til deler og utstyr har vært begrenset.

Seiljustering ved mast og utgang i forkant av overbygg
Skrog utformet med knekkspant for smale skrog med mye plass

Plass kontra ytelse

Paret skriver at båtdesignet er en avveining mellom ytelse og plass. Lange og slanke skrog gir fart, men liten plass. Nye Nahoa vil derfor ha skrog formet med knekkspant over vannlinjen og dermed gi større plass innvendig. Katamaraen vil også utnytte plassen mellom skrogene akterut ved å ha en nedsenkbar badeplatform. Båten skal være tilpasset aktiviteter som fisking, dykking, kiting og svømming. 

Katamaranen er tilpasset et liv med mye av tiden for anker

Petter Mowinckel

Petter Mowinckel er skipsingeniør fra NTH og utviklet i sin tid en regattabåt som masteroppgave. Han har lang fartstid i DNV, og har nå som pensjonist startet tjenesten «Altomseilbåt.no» hvor han gir råd og tilbyr coaching-tjenester til folk som har tekniske spørsmål om seilbåter.

Mowinckel har vært på langtur, seilt regatta på internasjonalt nivå, og seiler nå en 40-fots katamaran som han har kraftig modifisert, tilpasset sitt bruk.

Inviterer flere til å bygge tilsvarende

Paret er interessert i å komme i kontakt med andre potensielle kjøpere av Nahoa 55. De åpner for at båten kan bli bygd der kjøperne selv ønsker, noe som kan gjøre det enklere å følge opp byggeprosjektet. De skriver også at det kan være aktuelt for selvbyggere, ved at de kun kjøper tegninger. 

Bygd for ekspedisjon

SEILmagasinet har vært i kontakt med Petter Mowinckel som har sett på tegningene og beskrivelsene. Han uttaler at det er det gjort kompromisser for å lage en sikker båt som skal kunne leve opp til «ekspedisjonsegenskapene». Faste kjøler og skegg beskytter ror og propell, og gjør at katamaraenen vil tåle å stå på bunn ved lavvann. Det går naturligvis noe utover båtens fartspotensial, særlig på kryss. 

Han mener at det kommer til å bli en dyr båt, og anslår over 15 millioner norske kroner. I det prissegmentet er det allerede produsenter av alumiumskatamaraner som for eksempel Ovni og Garcia som han også ville vurdert.

For mer informasjon om prosjektet se: her, og her

En oversikt over designvalg
Skegg beskytter propell og ror