Søk i arkivet

SKYER: Båtene seiler slalom mellom skysystemene. Det krever høy innsats av mannskapet.
SKYER: Båtene seiler slalom mellom skysystemene. Det krever høy innsats av mannskapet. Foto:

Volvo Ocean RaceDe beste tapte mest i Stillebeltet, men nye utfordringer står i kø.

Å ligge i midten ble i feltet er ofte det sikreste, men «Dongfeng» og «Mapfre» tapte på å spille med sikre kort.

LETT: Deltagerne har hatt glede av
mer vind i helgen, men nå starter nye utfordringer.

LETT: Deltagerne har hatt glede av mer vind i helgen, men nå starter nye utfordringer.

Torsdag 15. fikk de første båtene smaken av Stillebeltet, og på fredag gikk «Turn the Tide on Plastic» opp i ledelse ved å ligge lengst øst i feltet. På lørdag var det «AkzoNobel» og «Scallywag»s tur. «AkzoNobel» havnet i vindhull på søndag, og «Scallywag» lengst til vest smatt forbi.

Lette forhold

«AkzoNobel» hadde på lørdag en ledelse på 280 nm på «Mapfre», men det har på nytt buttet i front. Det har ført til at feltet har tettet seg sammen, og det er bare 75 nm fra første til siste båt.

Uten internett

Satellittkommunikasjonsleverandøren Inmarsat har hatt problemer med å levere sine tjenester i området der båtene befinner seg de siste dagene. Det har gjort det umulig for båtene å laste ned værkart som er avgjørende for rutevalg. Båtene har seil så smart som mulig forbi enorme skysystemer. Men Inmarsat har nå fikset problemene, og båtene kan igjen kommunisere med omverden via satellittsystemet.

Utfordrende dager

Feltet skal gjennom et enorm område med lite vind. I de kommende timer vin vinden dreie mot syd, som gir kryss. Selv om favorittene «Dongfeng» og «Mapfre» ligger lengs bak, så har de fremdeles muligheter til å krysse mållinjen først i Auckland. Båtene har 1800 nm igjen å seile.

 

Plassering 19.2 kl 0940

1. Scallywag

2. Akzo Nobel +4,5 nm

3. Brunel +8.8 nm

4. Turn the Tide on Plastic + 41,9

5. Dongfeng +74,5

6. Mapfre +74,8 nm

6 ETAPPE: Det blir flere dager med
lite vind, og sjanser for kryss den siste biten mot mål.

6 ETAPPE: Det blir flere dager med lite vind, og sjanser for kryss den siste biten mot mål.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen