STEFAN QVIBERG: – Regattaseiling er viktig for utviklingen av seilbåter, og jeg er selv en ivrig regattaseiler, sier Stefan Qviberg.
ARCONA 370: Modellen etter Arcona 400 var 370, og en ser tydelig hvordan akterskipet og formen på akterspeilet har utviklet seg i en mer firkantet retning. Dette har tiltatt ytterligere med de nyere modellene.
ARCONA 400: Arcona 400 representerte et vågalt skritt, og Stefan Qviberg utstyrte båten med så bredt akterskip at de måtte vurdere både én og to ganger om de skulle sette båten i produksjon. I dag oppfattes nok akterspeilet som ganske moderat.
ARCONA 410: Arcona 410 har lagt på seg ytterligere i akterskipet i forhold til forgjengerne, men også forskipet har fått litt mer fylde.
KLASSISK: Å forene et moderne skrog med en klassisk innredning er noe av grunntanken i Arcona-filosofien.
ARCONA 340: Arcona 340 er Stefan Qvibergs private favoritt blant Arcona-modellene. En modell som var optimert for regattaseiling, tok 2. plass i ORCi-EM.
ØNSKEDRØM: Stefan Qviberg skulle gjerne ha skapt en båt til Volvo Ocean Race eller gitt linjer til en Transpac 52.

Stefans skapelser

11 modeller på drøye 30 år; det er konstruktøren Stefan Qvibergs skaperverk for det svenske Arcona-verftet. Han tror fremtiden vil bringe lettere og enda raskere båter enn i dag.

Publisert Sist oppdatert

- Jeg har aldri vært i Oslo før.

Ja, så fikk vi allerede ved det første utsagnet en av grunnene til at konstruktøren Stefan Qviberg ikke er så godt kjent i Norge. For sier du navnet Qviberg, er det ikke så mange norske seilere som nikker gjenkjennende på hodet. Sier du derimot Arcona, båtene som den 64-årige svenske konstruktøren tegner, nikkes det atskillig mer.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER