Entype for Volvo Ocean Race
Entype for Volvo Ocean Race
Entype for Volvo Ocean Race
Entype for Volvo Ocean Race

Entype for Volvo Ocean Race

Ikke overraskende ble det en 65 fots entypebåt som ble valgt for de to neste Volvo Ocean Race. Interessant er det at finansieringen allerede er på plass for åtte søsterbåter

Publisert Sist oppdatert

Knut Frostad presenterte idag den nye Volvo Ocean Race båten som skal kutte kostnader og sikre åtte til ti båter i de neste jorden rundt seilasene. Den 65 fot lange båten blir strengt entype og er tegnet av USA-baserte Farr Yacht Design som inntil Juan Kouyoumdjian dominerte VO70 klassen hadde vært den ledende designer i flere utgaver av Whitbread og Volvo Ocean Race. Båtene skal bygges av er konsortium av ledende båtbyggere i Storbritannia, Frankrike, Italia og Sveits, og en avtale mellom Volvo Ocean Race og disse skal sikre et minimum av åtte båter til de neste to seilasene.

Seilklar i 2013

Arbeidet med byggingen starter allerede i juli og de første båtene blir seilklare i juni 2013, mer enn ett år før det neste Volvo Ocean Race som starter i Alicante i Spania i andre halvdel av 2014. Volvo Ocean Race sjefen Knut Frostad som selv har seilt i fire jorden rundt regattaer og som tidligere har vært skeptisk til entypebåter, sier nå at man ved å gå for like båter vil få et godt utgangspunkt for å planlegge de neste seilasene

Like rask som forgjengeren

Selv om båten er fem fot, (1.5 meter) kortere enn dagens VO70, blir den nye båten nesten like rask. Båten blir designet og bygget med det aller siste utstyr for transmittering av levende bilder til et stort publikum, og arrangøren legger dermed forholdene til rette for ytterligere å forbedre arbeidsforholdene for en egen medieperson, et unikt initiativ som har vært en del av regattaen siden 2008-09.

Finansiering av åtte båter på plass

Det nye båtprosjektet som idag ble presentert i Lorient er muliggjort ved at Volvo Ocean Race S.L.U. har sikret finansiering til konstruksjon og bygging av åtte båter etter et på forhånd avtalt byggeprogram. Prosjektet bekrefter også Volvos kontinuerlige forpliktelse til å satse videre på regattaen. Dette understrekes av Stefan Jacoby, CEO i Volvo Car Corporation. Sjefen for Volvo Group, Olof Persson bekrefter dette.

Flere båtbyggere

Båtene skal markedsføres av britiske Green Marine Ltd, som vil sluttføre arbeidet på båtene, mens MULTIPLAST i Frankrike, Persico S.p.A. i Italia og DECISION S.A. i Sweitz skal bygge ulike komponenter til de nye VO65.  

Kraftig kostnadskutt

De nye båtene skal koste ca €4.5 millioner (NOK 34 mill) og Knut Frostad mener det vil være mulig å gjennomføre et konkurransedyktig prosjekt for € 15 mill. (NOK 113 mill.) Det har vært et overordnet mål for Frostad og hans stab å få til en kraftig reduksjon i kostnadene ved å delta i Volvo Ocean Race

Dimensjonene på de nye VO65:

Total skroglengde 20.40 m (67 ft)

Lengde over dekk19.8 m (65 ft)

LOA 21.95 m (72 ft)

Bredde 5.60 m (18.4 ft)

Maks. dypgående 4.70 m (15.4 ft)

Vekt (tom) 10,750 kg

Kjøl: Svingkjøl +/- 40 grader

To asymmetriske kjølsverd

To ror med rorstamme, med reserveror som kan henges fritt på akterspeilet.

To 800 l ballasttanker som fylles gjennom bunnventil under cockpit.

1000 l tank for vannballast i senterlinjen foran masten.

Mastehøyde 30.30 m (99.4 ft)

Baugspryt 2.15 m (7 ft)

Storseil 151 kvm

Fokk 135 kvm (permanent heist rullefokk)

Totalt seilareal på kryss 451 kvm (Storseil og masthead Code 0)

Unnavinds seilareale 550 kvm (Storseil og A3)

Sammenligning VO65 og VO70

Lengde 19.80 m (65 ft)  - 21.50 m (70.5 ft)

Bredde 5.60 m - 5.70 m

Max dypg 4.70 m - 4.50 m

Vekt 10,750 kg - 14,000 kg

Rettemoment (RM 25) inkludert stacking og vannballast:

33,000 kg/m - 40,000 kg/m

Svingkjøl vinkel 40 - 40

Rigghøyde 30.30 m (99.4 ft) - 31.50 m (103.3 ft)

Fribord ved masten 1.72 m - 1.60 m

Storseil areale 151 kvm -  175 kvm

Forseil 135 kvm (J1)  - 200 kvm (G1)

Baugspryd lengde 2.15 m (7 ft) - 1.82 m (6 ft)

Antall seil inkludert stormseil 7 - 10

Vannballast 1x1000 l (senter, foran) 2x800 l  (Vingtanker akter) - 1x1600L (senter, akter)

Reduksjon i seilareale og vekt

Ved siden av kostandene var de mange skadene på båtene et gjennomgående problem i årets Volvo Ocean Race. Trolig vil man oppnå sikrere båter ved å redusere seilarealet. Den nye båten får et kryssareale som er 25 prosent mindre enn forgjengeren. Fartsmessig kompenseres dette av at båtene blir 25 prosent lettere. Dermed blir heller ikke kreftene i nærheten av VO70 båtene.

Nytt løp?

Det seilerverden nå venter på i spenning er løpet for den neste seilasen. Det blir ikke lett å komme utenom midtøsten eller Kina, begge viktige markeder for Volvo, og sistnevnte Volvos ny hjemland.