På lavbudsjett blant superstjerner

24. juni starter Asker-seileren Kristin Songe-Møller som første nordmann i soloseilas-klassikeren La Solitaire de Figaro.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDE: Kristin Songe-Møller fra Asker skal om en snau måned starte i en av verdens største soloseilaser. Foto: Morten Jensen.

La Solitaire de Figaro arrangeres i år for 43. gang og i fjor besøkte intet mindre enn 160 000 mennesker deltagerne i de tre havnene regattaen var innom. Regattaen har høy status i Frankrike, og regnes som den viktigste soloseilasen ved siden av de store transatlantiske regattaene og soloseilasene rundt jorden. La Solitaire de Figaro har i alle år vært springbrettet for de største profesjonelle shorthandedseilerne.

Første norske deltager

I dette sirkuset starter det en norsk seiler, og mens konkurrentene har et stort støtteapparat rundt seg, må Kristin Songe-Møller gjøre det aller meste selv. Det er et vell av brikker som skal falle på plass; alt fra å få alt i båten i orden til å få fraktet nødvendig utstyrt og proviant rundt til stopover-havnene regattaen er innom.

Til det siste må hun nødvendigvis ha hjelp, og foreløpig har hun fått en sjåfør, men hun mangler en stor nok bil.

Hennes største hodebry er mangelen på en hovedsponsor. Havfonn er med henne som delsponsor, men en sponsor som kan gi henne nødvendig drahjelp i hennes soloseiler-karriere mangler ennå.

Det har blant annet til konsekvens at hun må sove i båten, noe hun knapt tør fortelle konkurrentene.

Seiler med gamle seil

– Her er det slik at alle seilerne kjøper nye seil til regattaen, og de som ikke har råd til det, dropper regattaen. Jeg må seile med de seilene jeg har. For meg handler det om å få pengene til å rekke lengst mulig, jeg kjører på et minimumsbudsjett. Men får jeg ingen sponsor i løpet av kort tid, er jeg redd La Solitaire de Figaro blir den siste regattaen jeg kan delta i her i Frankrike, sier Kristin Songe-Møller til Seilas.

Hun forteller om alle detaljene som må være i orden på båten; tekniske ting, sikkerhetsutstyr, seilreparasjoner og det at båten skal på land. I denne regattaen nytter det ikke å stille med en båt som ikke er innenfor kravene; er ikke båten i orden når den fremstilles til kontroll, får du bot!

Tre etapper – nærmere 1500 nautiske mil

La Solitaire de Figaro seiles i tre etapper. Første etappe, som er 504 nautiske mil lang, starter i Paimpol i Nord-Frankrike og ender i Gijón i sør. Deretter går ferden til Saint Gilles Croix de Vie – 442 nautiske mil, før regattaen ender i Cherbourg ca. 11. juli.

Kristin Songe-Møller har studert ruten i en måned allerede og har ennå en måned til å forberede seg.

– Jeg har studert kart i en måneds tid. Det er mye stein her, og mye tidevann å ta hensyn til. Sjømerker gjelder ikke for Figaro’er. Jeg har begynt å venne meg til det. Vi leser kart, sjekker tidevannet og kjører på. Ifølge en av mine medseilere/konkurrenter er det veldig godt oppmålt her. Jeg håper han har rett, sier hun.

Trives godt

Hun legger også til at hun trives svært godt i det fransk shorthandedmiljøet og at læringskurven er bratt.

– Jeg trives veldig godt, både med å bo her og med de utfordringene det er å seile profesjonelt.

Du kan følge Kristin Songe-Møllers prosjekt på hennes egen blogg.