World Cup bronse til Erikstad

Bjørnar Erikstad avsluttet verdenscupregattaen på Palma med 2. plass i 2.4 m og tok dermed bronse sammenlagt i et sterkt felt. Les hans egen beretning fra regattaen

Fredag - siste dag med regatta, totalt nummer tre!

Siste dagen ble en fin seildag med bra vind. Situasjonen før de to siste seilasene var 4.plass med et poeng opp til 3.plassen, 5.plassen lå tre poeng bak. Mit fokus var å gjøre to gode seilaser og gjøre opp poengene etter seilingen. I første racet fikk jeg ikke en veldig bra start. Ble liggende etter noen båter på vei ut til høyre kanten og fikk heller ikke avsluttet bra nok fra kanten. Jeg seilte meg veldig bra opp på lensen. Den andre kryssen var god og jeg rundet på 5.plass ved toppmerket igjen. Denne posisjonen holdt jeg hele veien til mål.

På regattaens siste seilas ble det en mye bedre start. Jeg startet litt for mye i midten til å kunne komme tidlig til høyresiden. Kom meg etterhvert over og var topp 5-7 på kryssmerket. Hadde en super lens og seilte meg opp til andreplass. I det jeg rundet bunnmerket viste jeg at jeg måtte bli nr to for å bli nr tre sammenlagt. På kryssen oppover seilte jeg veldig bra uten å få spesielt god utelling. Det var veldig tett, men jeg hadde seilt meg ned til en 4.plass. Jeg måtte gjøre en like god lens som tidligere. Det ble en intens kamp hele veien, og jeg tok stadig innpå og seilte forbi båt nr 3 i feltet, Megan. Mellom meg og en 2.plass i seilasen og 3.plass overall sto Thierry. Med min ekstremt gode lensefart surfet jeg forbi ham og kunne jibbe over til styrbord. Han prøvde med alle taktiske midler å komme forbi meg igjen, men jeg holdt unna og gikk i mål som andremann.

Det ble dermed en 3.plass totalt, veldig bra fornøyd med det. Spesielt fornøyd er jeg med begynnelsen av regattaen og at jeg ikke hadde en dårligere plassering enn nr 10. Nå er det hjem på søndag før det er ny verdenscup i Hyeres, Frankrike senere.

Torsdag - bra fornøyd med dagen

Vi begynte dagen med ingen vind, etter en times venting begynte vinden å komme. Første racet ble gjennomført i litt ustabil vind. Perioder blåste det bra andre var det lite vind. Fikk en OK start og seilte ut til høyre. Var ikke langt nok ut selv om det var høyresiden som ga uttelling. Rundet mellom 7 og 10 på toppmerket. Lensen ble spennende, tapte og vant noen båter hele tiden. Rundet omtrent samme som på kryssmerket. Neste kryss gikk jeg til venstre og tjente bra på det. Med enda mer aggressiv seiling kunne jeg tjent noen båter til. Men det jeg ikke tok på kryssen tok jeg på lensen. Fikk veldig god fart og seilte meg inn til en fin 5.plass. Godt fornøyd med avslutningen.

Dagens siste race ble jevn og spennende. Hadde en veldig god start, vinden ble mer stabil og sterkere. Spilte venstrekanten hele veien, var flink til ikke å miste initiativet på kanten og plasserte meg slik at jeg hele tiden var ytterste båt. Rundet toppmerket som nr to. Selve rundingen ble litt trang da jeg kom inn for babord og jeg fikk ikke god nok fart i starten. Mistet anledningen til å jibbe rundt merket direkte. Tapte amerikaneren på det. Neste kryss ble veldig jevn, det ble mange interne fighter. Jeg endte kanskje litt tidlig i midten, kunne seilt lenger på kanten. Lensen var like tett som kryssen. Like før mål var jeg 3, men ble dekket opp av båt nr 5, så jeg mistet 3.plassen med 2 meter og ble nr 4 i mål. Dagens resultat ble 5 og 4. Totalt er jeg nr 4. Sammenlagtresultater finnes her

Onsdag - ikke fult så god dag

Seilingen gikk ikke like lett i dag. Første racet ble jeg liggende igjen på startlinja. Feilen skjedde lenge før start, da jeg ble for passiv. Men etter den dårlige starten seilte jeg faktisk veldig bra. Et av fokusområdene jeg har for denne regattaen er å ikke ta for mage poeng når jeg gjør en feil. Når jeg da ender med en 8.plass er jeg godt fornøyd med egen seiling. Med full utelling kunne jeg blitt 5-6. Men det var ikke like god flyt i dag som i går.

I det andre racet fikk jeg en kanonstart. God luke i le og god fart. Kjemper helt i toppen. Som foregående dager har venstrekanten vært gull. Jeg lå lengst venstre med bra fart da vinden plutselig blir borte. Hverken Lars eller jeg kunne forutse at skyen som lå over land plutselig skulle bevege på seg etter å ha ligget stille i flere timer. Spesielt ergerlig at mine nærmeste konkurrenter hadde blitt spyttet ut bak og måtte gå til høyre. De fikk plutselig fin vind og riktig vinkel. Jeg gikk fra topp 3 til 15 på få minutter. Slik skjer og jeg kan ikke deppe av den grunn. Seilte meg opp til 10.plass. Ligger 5, det er fortsatt mye å kjempe om og mye god trening igjen. I morgen skal jeg fortsette den gode seilingen og bli enda bedre i starten. Resultatliste finnes her

Tirsdag - en veldig bra dag

Det var lett vind i dag også. I første seilasen var det babord som gjaldt. Fikk en bra start i le og seilte ut til babord. Var tidlig med i toppen. Rundet toppmerket som 4 båt. Lensen ble ikke bra gjennomført da jeg ble dekket opp og måtte jibbe vekk. Tapte to båter på lensen, men fikk en bra runding og tjente to båter nesten i rundingen. Kryssen ble jevn og spennende. Vinden hadde økt noe og ved toppmerket var vi fem-seks båter som var veldig jevne. Lensen ble spennende og det vekslet en del. Inn mot målgang fikk jeg en fin skjæring, og med hjelp av at to båter havnet i loffeduell tok jeg 3.plassen.

Dagens siste seilas var det fortsatt venstre som gjaldt. Starten var ikke like god, men da feltet ikke ønsket å gå til venstre fikk jeg et åpent spor. Det var betydelig mer vind på venstre, og det var kun noen få båter der. Vi fikk en god luke, jeg rundet to. Tok stadig innpå lederen og når vi kom til gaten var vi likt. Det hadde skjedd en vindreining på lensen og nå var det høyresiden som gjaldt. Spilte hele tidrn høyre og etter kort tid ledet jeg. Det var viktig å ikke slippe høyresiden, samtidig som jeg ikke glemte at venstresiden hadde noe mer vind. På toppmerket hadde jeg en god ledelse og det var kun å seile konservativt på lensen. Fikk det bra til og fikk en fin spiker. Ligger som nr 3, resultatliste finnes her

Mandag - første dag med seiling

Det ble en fin dag på vannet da vinden endelig kom. En utsettelse på et par timer, og så kom sjøbrisen. I det første racet var vinden relativt lett. Viktig med god start og fri vind. Jeg hadde en ok start og fikk fri vind tidlig, men det var ikke nok trykk på høyresiden. Når vinden også dreide 20 grader til venstre gjorde ikke det jobben lettere. Rundet 8-9 og lå på den posisjonen hele veien. Seilte bra lenser og en god 2.kryss, men fikk ikke god nok uttelling.

Dagens andre race ble bedre. Fikk ikke en god start, men var rask til å innse det og fikk slått og fikk fri vind. Var også i takt med skiftene og kom tidlig løs fra feltet. Rundet 5 på toppmerket, seilte en bra lens og var tre i bunnen. Den andre kryssen seilte jeg veldig bra til det gjensto 1/6, da ble jeg for passiv og havnet i en mellomposisjon. Tapte noen meter og to plasser på det. Fikk resatt hjernen til lensen og tok igjen de to posisjonene og tok inn på mange meter. Endte på 3.plass.