Berge Viking med mannskap fra 1981/82 deltar i Legends Race.
Camper har hydraulisk fokkestag. Ikke etter boka, mener mange, Med Camper harr fått godkjent målebrev.
Oda Lotte Heitmann og May Len Stensaker lytter interessert til Team Sanya navigatøren Aksel Magdahl

Seilas på plass i Alicante

Seilassjefen Ole Henrik Nissen-Lie hadde tatt med en håndfull Seilasannonsører som får være med på de siste forberedelsene og starten på Volvo Ocan Race. Idag var vi på besøk på «Team Sanya» med Aksel Magdahl som vert.

Publisert Sist oppdatert

Som ledd i forberedelse til Volvo Ocean Race arrangeres Legends Regatta for tidligere deltakere i Whitbread Round the World/Volvo Ocean Race. Blant de 15 veteranbåtene deltar «Berge Viking», som i år feirer 30 års jubileum for sin deltakelse, og båten er i Legends regattaen bemannet utelukkende med mannskapet fra regatten i 1981/82.

Dagens seilas var preget av lett vind og periodevis vindstille og den sportlige verdien av regatten som ble aviklet etter Gunder metoden må sies å ha vært tvilsom. «Berge Viking» som var blant de først startende,  ble liggende å drive på startlinjen til de større båtene startet og mistet dermed fordelen av å starte tidlig.

Imorgen blir det en ny Legends regatta. Da får vi håpe på mer vind.

Visste du forresten at prisen for å spone den første Whitbread regattaen i 1973 bare var 13.500 pund, tilsvarende ca norske kr 200.000 den gangen. Den eneste grunnen til at bryggeriet Whitbread fikk dette gjennom i styret, var at man kunne fordele beløpet over fire år.

Dagen idag har går med på bryggevandring og «catche opp» med gamle journalistvenner i pressesenteret. En av snakkisene i Alicante er at spansk/newzealandske «Camper» har fått arrangørens godkjennelse til å seile med hydraulisk fokkestag, til tross for at dette ifølge regelboken fo VO70 klassen ikke er lov. Det er lite man kan gjøre med saken idag, men ifølge seilere vi har snakket med er siste ord i denne saken neppe sagt.