«Macif» har klatret til andreplass etter en teknisk stopp i Portugal.
Lederbåtene nærmer seg Madeira.
Ned Collier Wakefield og Sam Goodchild var uheldige denne gangen også.

Unggutta ute

Rorkonstruksjonen skulle øke vinnesjansene, men felte det engelske laget «Concise».

Publisert Sist oppdatert

Ned Collier Wakefield og Sam Goodchild ledet Transat Jacques Vabre for to år siden, men måtte bryte på grunn av delaminering i skroget. Denne gangen stilte laget opp i en splitter ny båt, designet for regattaen. Båten, tegnet av Jason Ker skulle revolusjonere Class 40, men årets Atlanterhavsseilas har ikke blitt den beste markedsføringen for nyvinningen. En klar filosofi var å lage en båt som skulle tåle det meste.

Sprett-opp-ror

«Concise8» har en spesiell rorkonstruksjon. Roret, med hele rorstammen kan vippes opp. Løsningen er hentet fra IMOCA 60-båtene. Ideen er at roret skal sprette opp, om man seiler på noe. Det skal redusere sjansene for å få rorskader.

Det var denne løsningen som satte stopper for Ned Collier Wakefield og Sam Goodchild. I går, under frisk slør spratt plutselig le ror opp, og båten fikk en voldsom broach.

Hang ikke med

Gutta, men snittalder på 24 år hadde bare 10 dagers trening i båten før start. De ble liggende igjen langt bak, på en 15. Plass, men klarte å avansere til 10. Når roret røk kunne de avansere videre. Det blåste 25 knops vind, og gutta gjorde 17 knop på skarp slør med gennaker og to rev i storseilet. Etter broachen ble båten liggende på siden. Gutta tok ned gennakeren, da en brytende bølge slo over båten, og brakk hele rorkonstruksjonen. Roret hang bare i en tynn line.

– Innfestningen til roret var ødelagt, og alt vi kunne gjøre var å legge det ned under dekk. Heldigvis skjedde ulykken på styrbord halser, og ikke langt fra land. Vi jibbet, og fikk seilt på babord halser inn til Spania, forteller laget til regattaledelesen.

Solid ledelse

Favoritten GDF Suez har vært suveren hele tiden. Tross for en 45 minutters pit-stop i Portugal leder båten med 43 nm over «Mare». Campagne de France er et lag som har seilt seg opp fem plasser siden forrige oppdatering, men ligger 142 nm bak lederbåten. Feltet strekker seg over 646 nm.

Opp på andreplass

I 60-fots-klassen, IMOCA 60, har Cheminées Poujoulat mistet ledelsen. «PRB» og «Macif» som har ligget litt lenger øst har hatt et bedre spor. Nå har alle de nye båtene i klassen en eller gang vært i ledelse, og det er svært jevnt. «Macif» som ledet fra start, men måtte ha et pit-stop på grunn av ødelagt ror er nå oppe på andreplass, bare 10 nm bak «PRB.