Deltakerlisten tar form

Selv om bare tre båter er bekreftet så langt, lanserer nå Sailing Anarchy en liste med i alt ti båter i neste Volvo Ocean Race.

Publisert Sist oppdatert

Her er hva ryktesmedene i USA har klart å grave frem for regattaen i  2014-15. Tre av lagene er offisielle, og det fjerde ventes å komme ut kommende lørdag.

1. Team SCA: Damelaget sponset av den svenske treforedlingsbedrften var første offisielle deltaker 2014-15 utgaven av Volvo Ocean Race. Laget som ledes av den erfarne Richard Brisius driver nå mannskapstesting i Puerto Calero, Lanzarote med VO70 ex. Puma.

2. Team Recife: Det brasilske laget ble offentliggjort i januar, men ingen vet mye om dette laget annet enn at det er støttet av byen Recife som også blir havn i regattaen.

3. Abu Dhabi Ocean Racing: Ian Walker gjør sitt tredje forsøk på å vinne regattaen som er lokalt finansiert, sponset av hovedstaden i United Arab Emirates, besøkshavn i det kommende racet.

4. Alinghi: Det dobbelte vinnerlaget i America’s Cup er ventet å foreta sin offisielle presentasjon av prosjektet førskommende lørdag, 2. mars i Geneve. Dette er en symbolsk dag for Erneste Bertarelli og markerer ti års dagen for da laget vant America's Cup for første gang. Etter sigende bli Brad Butterworth skipper på laget.

5. Ambersail / Lithuanian-Baltic Team: Ambersail frontes av Litauens skipper Simonas Steponavicius som også eier VO60, ex Assa Abloy.  Etter sigende skal Ambersail ha pengene på plass for båten, men har ennå ikke tilstrekkelige midler til å gjennomføre seilasen.

6. Team Campos / MAPFRE: Til tross for at han i utgangspunktet var negativ til VO65, er Pedro Campos i full gang med et prosjekt. Telefonica blir ikke med denne gangen og laget fremstår nå som Team Campos / MAPFRE. MAPFRE som er et spansk forsikringsselskap vil komme opp med hovedfinansieringen og forsøker nå å sette rekorder med en eksisterende VO70.

7. Dutch Team: Dette skal være et seriøst prosjekt ledet av Team Heiner og hollanske VOR veteraner Gerd-Jan Poortman og Bouwe Bekking. Laget har et budsjett på 16 millioner euro, men et tøft europeisk sponsormarked kan gjøre gjennomføringen vanskelig.  Aksel Magdahl er nå  navigtør i de fleste regattaer der Bouwe Bekking stiller opp og kan tenkes i en sentral posisjon på et slik lag.

8. Chinese Team: Denne gangen er det snakk om et virkelig kinesisk lag, ikke et utenlandsk ledet prosjekt med et par kinesiske seilere. Nå vil kineserne selv være i føringen.

9. Indian Team: Kun rykter så langt og vi har ingen ytterligere informasjoner om dette prosjektet.

10. South African Team: Det arbeides med å sette sammen et sydafrikansk team, men det er vanskelig å se hvordan et slikt lag vil kunne få lokal støtte, gitt at Cape Town denne gangen ikke blir besøkshavn.