Klare til start i Key West
Treningsøktg med Farr 400 «Santa»

Klare til start i Key West

Etter grundige forberedelser er «Santa» klar for regattaen i Key West. Her er rapporten fra Claus Landmark.

Publisert Sist oppdatert

Etter en ukes intens jobbing med klargjøring og fintrim er vi endelig klare til start i Key West. Vi seiler Farr 400 One Design. Riktignok er fem identiske båter i snaueste laget for egen entypeklasse her. Derfor seiler vi seiler i en nyutviklet handicapklasse; HPR (High performance Rule) med ni ganske like båter på pluss/minus 40 fot. Det er tydelig at det er i dette segmentet utviklingren skjer.

Høy proffaktor

Det er høy proff faktor ombord på alle båtene, og vi er ikke noe unntak. Våre proffer har bidratt til å løfte hele laget, og vi har vært gjennom et detaljert og omfattende program. Lite er overlatt til tilfeldighetene. Et komplett sett med nye Elvstrøm seil er rullet ut og vært gjennom en grundig vurdering, og vi har matchet seilene med fem gear på mastetrimmen.

 

Daglige mannskapsmøter

Nå har vi hatt tre effektive dager med trening på vannet. Dagene har begynt med crew-møte der vår rormann Jesper Bank og taktiker Michael Hæstbek har redegjort for hva vi skal trene på. Utover dette er det blitt avtalt med våre søsterbåter om å line opp for speed testing. Manøverne sitter ganske godt. Nå handler det om å velge de vanskeligste manøvrene, og det har ikke alltid funket like godt på treningen.

Tøff spinnakerbehandling

Det må innrømmes at to av våre spinnakere har fått en omgang hos den lokale seilmaker etter våre halsbrekkende setting- og bergingsmanøvre. Lewmar har nettopp installert et nytt overdrive gear koblet til vår grinder. Nå gir en runde på grindersveiven  2,8 runder på vinsjen, og spinnakeren vinsjes til topps på 7 sekunder. Samme vinsj benyttes til å vinsje seilet ned via en retriever-line monert i midten av spinnakeren. Dette er brutalt og hele hensikten er at vi skal kunne plane i 25 knop inn mot bunnmerket og droppe spinnakeren tre båtlengder fra merket. I løpet av få sekunder blir seilet på 200 kvadratmeter sugd ned i forluken.

 

Det er åpenbart at det ikke gis ved dørene i denne regattaen, men vi henger med og er klare på at vi skal yte konkurrentene motstand.

Stay tuned